Antyder at mc-miljø sto bak utpressing

KRISTIANSAND: Aktor, politiinspektør Nils Grønås, sa i retten onsdag at 19-åringen i politiavhør har antydet at det var tre kriminelle medlemmer av mc-klubben Mongols som utløste utpressingen av ordføreren. 19-åringen forsøkte å gjennomføre utpressingen. Politiet har etterforsket sporet uten å avklare denne del av saken.
I sin forklaring knyttet til ranet i Vågsbygd i juli i fjor fortalte den tiltalte selv i retten onsdag formiddag at han hadde et fiktivt gjeldskrav på 10.000 kroner fra personer i tilknytning til et motorsykkelmiljø, som han selv ikke ville omtale direkte med navn.
- Gjennom en venn av meg, som igjen hadde en venn med en svak tilknytning til mc-miljøet, møtte jeg noen. De ville ha meg til å kjøre, men jeg fant stadig på unnskyldninger for å unngå disse. De fant meg vel interessant fordi jeg bodde sentralt i forhold til hvor de oppholdt seg, fortalte 19-åringen.
På direkte spørsmål svarte 19-åringen at det ikke var satt noen betalingsfrist for den fiktive gjelden, men at den måtte betales raskest mulig.
Senere onsdag eller torsdag skal 19-åringen forklare seg nærmere om det som utløste utpressingen av ordfører Grundekjøn.

Comments