- Jeg har sluttet i Bandidos MC


Den første av de tre Bandidos-medlemmene forklarte seg i retten i dag. Ingen av de tre er lenger medlem av klubben.

- Så vidt jeg leser i avisene så finnes det ikke noen operativt chapter av Bandidos MC Stavanger lenger, sa den yngste av de tiltale, en 32-åring fra Jæren.
I retten vedkjente han seg som et tidligere fullverdig medlem av klubben, men at han nå har meldt seg ut.
- Jeg er ikke lenger medlem. Utstyret er levert inn, jeg har sendt det til en adresse i Oslo, sa 32-åringen.

Les også

Mafia-tiltalte erkjenner ikke straffskyld1

Ingen av de tre mafia-tiltalte erkjente straffskyld da rettsaken mot dem startet i Jæren tingrett mandag.
Han forklarte seg om flere saker relatert til pengeinnkreving, og at han ofte hjalp folk til å få igjen pengene sine.
- Men dette er ikke noe organisert, det har vært tilfeldigheter når jeg har oppsøkt folk eller ringt, sa han.
- Hvor mange oppdrag har du hatt, ville politiadvokat og aktor i saken, Øyvind Haukland, vite?
- Aner ikke. Jeg har fått mange henvendelser. Noen oppdrag har jeg tatt, andre ikke, sa han.

- Synd på han

32-åringen forklarte seg også i dag spesifikt om sakene, blant annet oppdraget av en uoppgjort gjeld han skal ha forsøkt å kreve inn på vegne av en 48 år gammel mann som forklarte seg i saken første dag.
- Jeg syntes synd på alle de som hadde lurt ham. Han dokumenterte bra og jeg ønsket å hjelpe han å få inn pengene sine, sa den nå 32- år gamle mannen.
Han la ikke skjul på at han tidligere har vært medlem av Bandidos MC fra årsskiftet 2006/2007.
- Kan du si litt om hva Bandidos er?
- Det er en MC-klubb. Vi er gutter som har fells interesser med MC, Harley Davidson og som liker å kjøre sammen.
- Har det vært mange medlemmer i Stavanger?
- Det har variert opp og ned, folk har kommet og gått.
- Mellom to og åtte medlemmer?
- Ja, ikke så mange som åtte heller.
- Snakker vi om fullverdige medlemmer nå, eller prøvemedlemmer i tillegg?
- Det tør jeg ikke helt å si. Sikkert åtte personer totalt, det har variert.
- Var det titler i klubben?
- Ja. Det har vært Road Captain, president og Sergant of arms. Jeg har ikke vært president, men hatt de andre titlene.
- Hva innebærer det å være Sergant of arms?
- Skrive vaktlister på klubbhuset, se til at prøvemedlemmer behandles ordentlig, for eksempel, sier han.

Frustrert

32-åringen la ikke skjul på at han er frustrert over at klubben han tidligere har vært fullverdig medlem av, er en del av den pågående rettsaken.
- Jeg har opptrådt som privatperson, aldri noe annet. Det at Bandidos trekkes inn i saken er helt feil, det har ingenting med dette å gjøre. Det er feil, sa 32-åringen.
- Men å ha slike effekter på seg. Hvor vanlig var det, lurte tingrettsdommer Mass Nærland?
- Jeg hadde en svart genser på meg ved en anledning med 1-% merket, og regnet nok gjerne ikke med at han skjønte det merket, svarte den tiltalte.
- Hva synes du om at noen av de tiltalte her har brukt Bandidos-navnet videre da?
- Det er svært uheldig og beklagelig at noen har brukt Bandidos i dette. Det får han (48-åringen som forklarte seg første dag red anm.) ta på egen kappe, sa 32-åringen.

- Aldri truende

Politiet har funnet flere «gjeldsbrev» hjemme hos 48-åringen.
- Jeg opptrer aldri truende, jeg er flink til å få til dialog og samtale. Og for å være ærlig så tjener jeg noen penger på dette. Men når det aldri kom penger gav vi opp, sa han.
Ifølge tiltalen har 32-åringen i enkelte av sakene forsøkt å drive inn gjeld over flere år.
Det er satt av to uker til saken. Fem menn står tiltalt for å ha truet til seg penger. Forholdene strekker seg flere år tilbake og skal dreie seg om flere pengeinnkrevninger.
Tre av mennene hadde formell tilknytning til 1%-klubben Bandidos MC Norway da forholdene de står tiltalt for fant sted. Enten som fullverdige medlemmer eller prøvemedlemmer. Det er disse tre som er tiltalt etter §60a.

Pengekrav fra bilsalg og pyramideinvesteringer2
Kritisk til politiets MC-hets3
Slik organiseres ungdomsgruppene

Comments