Hasj-tiltalte blir spurt ut om Hells Angels-koblinger



DAG 4 AV RETTSSAKEN:- Kjenner du til Hells Angels?
Statsadvokat og aktor, Tormod Haugnes, har spurt tre av de fire tiltalte i distriktet største hasj-sak dette spørsmålet. Tre HA-navn har dukket opp.
- Hvilken tilknytning har HA til denne saken?
- Foreløpig har vi ikke funnet noen kobling mellom HA og hasjen, men det er klart vi spør litt ekstra når disse navnene dukker opp. Noen de tiltaltes forklaringer på hvordan de kjenner disse HA-medlemmene virker ikke troverdige, sier Haugnes til Aftenbladet.

Er Hassan hasjkongens høyre hånd, eller en uskyldig familiefar som har havnet i en knipe? Politiet går for det første alternativet. Hassan er ikke enig i den konklusjonen.

Temperatur under hasj-rettssak: Jeg leste om siktelsen i avisa

Politiet tok barnas eiendeler og de hasjsiktede måtte lese om hasjbeslagene i avisa. Onsdag ble bilhandler og politiets behandling av de tiltalte, tema i under hasj-rettssaken i Jæren tingrett.


- I tillegg så har vi ikke fått vite noe særlig om noen bakmenn i denne saken. Hvor fikk hovedmannen tak i hasjen?
BAKGRUNN: Den store revejakta

Tre tiltalte- Tre HA-navn

Torsdag inntok den fjerde tiltalte i hasj-saken, en 40 år gammel oljeingeniør, vitneboksen i sal 1 i Jæren tingrett.
- Jeg kjenner ikke til HA utover at jeg kjenner en som er medlem. Han kjenner jeg fra lenge før han ble medlem. Jeg har også vært to ganger på fest hos HA på Braut, men jeg har ingen forhold til MC-klubben, sa han.
204 kilo hasj er funnet og 5,5 millioner kroner. De skal ha tilhørt den 50 år gamle hovedmannen, men 113 kilo og minst 60.000 kroner ble funnet i hytta til oljeingeniøren på Hommersåk. 40-åringen hadde et HA-klistermerke ved ytterdøra på hytta.
- Det var kun for å skremme vekk innbruddstyver, forklarer hans forsvarer, Joakim Grude Ronold. Han legger til at det er effektivt triks. HA-navnet 40-åringen omtalte som bekjent har ingen tilknytning til saken, men i løpet av rettssaken har det også dukket opp to andre HA-navn. En av dem er stevnet som vitne.

Spanderte Brasil-tur

I 2011 spanderte hovedmannen en Brasil-tur på samboeren sin, som er tiltalt for heleri i hasj-saken, et kjent HA-navn og kona hans. Aktor har spurt både hovedmannen og samboeren hans om hvorfor 50-åringen gjorde det.
Bakte kaker og røykte hasj
- Vi ville ha dem med, og de hadde ikke midler der og da. Det var ikke noe problem, har begge forklart. I etterkant av Brasil-besøket sendte hovedmannen 200.000 kroner til Brasil. Han hevder han ble utsatt for en Timeshare-svindel. Aktor tror imidlertid på hvitvasking. Dette HA-medlemmets kone har også satt inn penger på hovedtiltaltes konto.
Den fjerde tiltalte, en 33 år gammel bilmekaniker Aftenbladet har kalt Hassan, sa under avhør at han hadde hørt om at hovedmannen hadde bygninger i Brasil. Hassan nektet imidlertid i retten at han har sagt dette.
Enda et HA-navn dukket imidlertid opp da politiet gikk igjennom telefonen til samboeren. Det skal være snakk om en lokalleder i MC-klubben.
- Vi parkerte bilen hos ham. Ellers kjenner jeg ikke til vedkommende. Jeg liker ikke Hells Angels, sa samboeren som også har vært på HA-fest. Dette er en forklaring aktor ikke helt kjøper.

Nektet for hasj-oppbevaring

- Jeg ante ikke at han (50-åringen) oppbevarte hasj hos meg. Jeg er ganske forbannet for at han har dratt meg inn i saken. Det har gått utover meg, min familie og jobben, forklarte oljeingeniøren som også opplyste at han tjente mellom 150 og 200.000 kroner i retten.
Oljeingeniøren innrømmet imidlertid at han fant en pose med hasj og penger på terrassen sin den 15. september i fjor.
- Jeg fikk sjokk da jeg så dette. Jeg skulle reise offshore noen timer senere, så jeg la det bare vekk. Jeg burde nok ha ringt politiet, men jeg hadde ingen anelse om hvor dette hadde kommet i fra.
Forsvarer Ronold er enig i at klienten burde meldt fra.

Millioninntekt

40-åringen har en prosjektlederstilling i en større bedrift i regionen. Han bor for det meste i Thailand og er sporadisk på hytta si på Hommersåk. Flere familiemedlemmer skal ha hatt egen nøkkel og han skal også ha hatt nøkler liggende på utsiden av hytta.
- Jeg aner ikke hvor han (50-åringen) fikk nøkkel i fra, sa oljeingeniøren. Hovedmannen selv har forklart i retten at han fortalte om hasjen til oljeingeniøren noen dager før han ble pågrepet.
"Oljeingeniøren ble forbannet og ba meg om å få dette vekk før han kom tilbake fra offshore" sa hovedmannen i retten. Dette nekter oljeingeniøren for.
- Jeg visste ingenting. Hvorfor han sier dette, får dere spørre ham om.
- For min klient kan dette ha stor betydning. Visste han om det, kan han bli dømt for medvirkning til oppbevaring. Hovedmannen sier imidlertid at han fikk beskjed om å flytte hasjen. Det gjør at retten må gjøre en skjønnsmessig vurdering, selv om de skulle bestemme seg for å tro på hovedmannen, sier forsvarer Ronold til Aftenbladet etter at retten var hevet.
LES OGSÅ:

 

Comments