Bandidos ex-president jagas för dödskrasch


Bandidos tidigare president, Jim Tinndahn, 53, körde av vägen och voltade ut i terrängen.
34-årige Carlos Åkesson satt som passagerare i framsätet och ådrog sig svåra hjärnskador. Nyligen avled Carlos Åkesson och i går begravdes han.

Jim Tinndahn är nu misstänkt för grovt vållande till annans död, men polisen får inte tag på honom och kan inte slutföra utredningen. Därför arbetar man för att efterlysa Tinndahn över hela världen.
- Vi vet inte var han befinner sig, säger Ola Stockelius, utredare vid trafikpolisen i Skåne.


Det var natten till den 7 oktober 2012 som den våldsamma kraschen inträffade. Jim Tinndahn och hans tillfällige medpassagerare hade varit på fest i Bunkeflostrand utanför Malmö, där Bandidos var på väg att etablera en ny Sverigeavdelning.

Jim Tinndahn körde bilen, en stor fyrhjuldriven ljusbrun Audi Q7 från 2006, på Annetorpsleden i Malmö.

Platsen där bilen gick av vägen är en raksträcka. Det var när bilen skulle in i en rondell som olyckan inträffade. Enligt polisen tappade Tinndahn kontrollen över sin fyrhjulsdrivna Audi i rondellen. Bilen körde in i ett räcke och slungades ut nerför slänten.

Bara några dagar efter olyckan pratade Expressen med Bandidos ex-president:
– Jag minns inget av olyckan, men jag hoppas att min kompis klarar sig, sade han då.
Kraschen var mycket våldsam, men Jim Tinndahn klarade sig undan med smärtor i ena armen.
– Alla airbags i bilen utlöstes samtidigt. När jag vaknade till såg jag att min kompis låg med ansiktet mellan framsätena. Jag försökte knäppa upp säkerhetsbältet och rädda honom, sade Tinndahn i intervjun.
– Jag kommer inte ihåg särskilt mycket från olyckan. Det jag minns är att bakändan på bilen sladdade till och vi välte. Sedan kom bara en kraftig smäll.

Fastklämda i vraket

Räddningstjänsten var snabbt på plats, men tvingades arbeta länge för att få ut den förre Bandidospresidenten och hans kamrat som satt fastklämda i det illa tilltygade vraket.
– Jag vet inte vet varför, men bilen fick sladd och sen krockade vi med vägräcket, berättade Jim Tinndahn i telefon för Expressen.

På frågan om han körde fort svarade han i intervjun:
– Jag vet inte. Jag minns ingenting.
Jim Tinndahn var under telefonintervjun märkbart tagen över sin kamrats tillstånd.
– Jag har haft körkort i många år men aldrig krockat tidigare. Nu hoppas jag att min kompis klarar sig, att det går bra.

Den förre Bandidospresidenten delgavs efter olyckan misstanke om bland annat grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, drograttfylleri och grovt vållande till kroppsskada.

Jim Tinndahn har i förhör förnekat att han var påverkad vid olyckstillfället, men han har inte kunnat ge någon egen förklaring till händelsen.

Även i intervjun förnekade han att han var påverkad av alkohol eller droger då han satte sig bakom ratten:
– Nej, jag var inte påverkad. Jag tar en medicin, men man får köra bil på den.

Fick intensivvård

Medpassageraren Carlos Åkesson fördes i ilfart till sjukhus och vårdades på neurokirurgen på Skånes universitetssjukhus i Lund. Han fick livshotande skador genom att kroppen utsattes för våldsamma huvudkast, slag och skakningar. Efter intensivvården placerades han på ett särskilt boende.
– Det gick lite framåt och han satt i rullstol. Men han kunde inte äta, inte prata och knappt röra sig, säger pappan.

Begravdes i går

Han beskriver det som att det till sist gick långsamt utför.
– Även om han fått en svår hjärnskada tror vi att han insåg sin situation. Kroppen orkade inte längre och han drabbades av en rad följdsjukdomar.

Den 18 december förra året somnade Carlos in på det särskilda boendet i Helsingborg. I går begravdes han.
– Vi hoppades i det längsta att han skulle bli bättre och tillfriskna. Det var inget värdigt liv han hade på slutet, säger pappan.

Trots att det nu gått över två år sedan olyckan, har polisutredningen ännu inte avslutats. Polisen uppger för Expressen att anledningen till att man har haft svårt att slutföra utredningen är att man inte längre får kontakt med Jim Tinndahn.
– Vi har förgäves sökt honom i både Sverige och Danmark. Just nu saknar vi helt uppgifter om var han befinner sig, säger polisens utredare Ola Stockelius.

Enligt utredaren kom Tinndahn i början av utredningen, tillsammans med sin advokat Sven-Eric Ohlsson, vid minst ett tillfälle till det förhör polisen kallade honom till.

Men sedan den 17 juni förra året är ex-presidenten spårlöst försvunnen, enligt polisen. Skatteverket har skrivit i sina anteckningar att han inte längre har någon känd hemvist.
– Han har sökts i Sverige utan framgång. Vi har under hösten även kontaktat våra kolleger i Danmark och bett om hjälp. Men det saknas uppgifter om var han uppehåller sig, säger utredaren Ola Stockelius.

Det betyder i nuläget att polisutredningen kring olyckan inte kan slutföras, eftersom Tinndahn enligt reglerna måste delges polisutredningen innan ett eventuellt åtal lämnas in till tings- rätten.
Nu har också den omständigheten tillkommit att medpassageraren i bilen avlidit. Det har lett till att brottsrubriceringen ändrats till att omfatta även misstanke om grovt vållande till annans död.

Tror ni att Jim Tinndahn medvetet försöker hålla sig undan?
– Man undrar ju vad som hänt. Han har självmant kommit till tidigare förhör. Det verkar konstigt, men jag tror egentligen inte att hans bortovaro har att göra med själva olyckan, mer i så fall med något annat, säger Ola Stockelius.

Kan eftelysas i världen

Preskriptionstiden för den här typen av brott är fem år. Det innebär att om polisen inte lyckas få kontakt med Tinndahn senast i oktober 2017 kan han gå fri från straff helt och hållet.

Ola Stockelius säger dock att polisen inte gett upp sökandet efter ex-presidenten. En fällande dom för de aktuella brottsmisstankarna tror han kan ge två till fyra års fängelse.
– Han är nu efterlyst i Sverige med beslut att han ska hämtas till förhör. Om vi får ett häktningsbeslut i domstol kan vi få honom efterlyst i hela världen. Det är min egen uppfattning att han nog finns någonstans utanför Nordens gränser just nu.

”Var en snäll kille”

Expressen har sökt Jim Tinndahn utan resultat. Malmöadvokaten Sven-Eric Ohlsson är ombud för Tinndahn, men vill inte svara på frågor om var han kan vara.
– Jag har inga kommentarer till var han kan vistas. Jag kan bara bekräfta att han varit på förhör hos polisen. I övrigt är det polisens sak att driva ärendet vidare.

De anhöriga säger till Expressen att de har svårt att gå vidare så länge inte ärendet avslutats.
– Vår son var en snäll kille, det är så vi vill minnas honom. Men han tänkte inte alltid på konsekvenserna av det han höll på med, säger pappan.



Comments