Leide hytte - ble truet med Hells Angels


...
Sommerferien fra helvete.

[NETTAVISEN]: I fjor sommer tok Sigmund Ranvik med seg kona og tre barn på ferie i Haslumkilen havn, sør for Kragerø. Her hadde de tilbragt ferien flere år tidligere, og i år skulle de leie en hytte som angivelig skulle være «fantastisk.»
Det var den ikke.
Ferien nådde et bunnivå da utleieren truet med å sende medlemmer fra motorsykkelklubben Hells Angels etter familien, dersom de ikke reiste derfra før leieperioden var over.

Oppblåsbare madrasser

- Det viste seg at hytta var fraflyttet og vi ble av naboer opplyst om at kvelden før vi kom hadde det blitt båret inn en gammel sofa fra loppemarked, et umontert bord fra IKEA, samt kjøkkenutstyr som ikke engang egner seg for et hybelkjøkken.
I tillegg var den annonserte dobbeltsengen i realiteten en 120 cm bred seng. Sigmund og kona endte opp med å ligge på en av de oppblåsbare luftmadrassene.
- Ferien ble ikke som vi hadde forestilt oss. Hvem ønsker seg en «Fantastisk ferie» ved å sove på luftmadrasser og lage mat på noe som knapt egner seg til et lite hybelkjøkken, spør han.
- Det er helt greit å leie ut en sånn hytte, men da må man være ærlig i annonsen. Dette er ikke noe paradis, men det dårligste huset i hele området her, sier han.
Etter en runde i retten, fikk Ranvik medhold i sitt erstatningskrav mot utleieren. De pengene har ikke familien sett noe til.

Truet med Hells Angels

Til tross for at hytta ikke svarte til forventningene fra annonsen på Finn.no, valgte familien Ranvik å gjøre det beste ut av det.
Etter at to uker hadde gått, fikk familien beskjed om at de måtte reise, tre dager før leieforholdet opphørte. Utleier hadde funnet en ny leietaker.
- Vi sendte meldinger fram og tilbake, før plutselig trusselen om å bli kastet ut av Hells Angels kom.
I sms-korrespondansen som Nettavisen har fått tilgang til, legger ikke den 44 år gamle utleieren skjul på at hun mener alvor.
«jeg vil at du skal fjernes fra mitt hus kl 12 fredag er du ikke ute da så kommer en og kaster dere ut(...)jeg har kontakter i ha (Hells Angels red.) og de kan komme og kaste deg ut hvis du ikke har bedre vett»
«Jeg spøker ikke du aner ikke hvem du har tråkket på.(. . .) Jeg ber deg bekrefte at du er ute fredag kl 12, ok? Hvis ikke kommer en mann fra Hells Angels å får dere ut. Du har et valg og du har en time å bekrefte eller avkrefte.»

Turte ikke mer

- Da jeg fikk den meldingen, snakket jeg med kona og sa «nå drar vi». Vi turte rett og slett ikke mer, sier han.
«Til din orientering har vi tidlig i formiddag, på bakgrunn av dine gjentatte og grove trusler valgt å forlate hytta di i Haslumkilen. Situasjonen kjennes så alvorlig at jeg ikke kan utsette min familie for dette. Dette vil naturligvis få rettslige og økonomiske konsekvenser, noe vi vil komme tilbake til» skrev han tilbake.
- Jeg har ingen kommentar til dette. Hvis det er noe mer får dere kontakte advokaten min, sa utleieren (44) da Nettavisen konfronterte henne med beskyldningene.

Lite hjelp hos Finn.no

Da familien kom hjem fra ferien, tok Ranvik kontakt med Finn.no for å gjøre dem oppmerksom på at annonsen ikke svarte til forventningene. Der var de ifølge Ranvik lite villige til å bistå.
- Jeg synes det er ille at ikke Finn.no viser mer interesse om at tingene ikke er som de skal. Jeg har gjentatte ganger vært i kontakt med sikkerhetsavdelingen uten å komme igjennom. De sier at jeg må sende mail, og når jeg svarer at jeg allerede har sendt flere mailer, så kommer jeg likevel ikke igjennom. Det virker som at de bare lukker øynene for dette, sier Ranvik.
Han understreker at han har hørt lignende historier fra andre som har leid det samme huset, en leietaker som ikke får tilbakebetalt 10 000 kroner i depositum, og at vel-foreningen kan fortelle om manglende betaling. Dette er ifølge Ranvik godt dokumentert overfor Finn.no.

Falsk referanse?

I skrivende stund ligger huset i Haslumkilen fremdeles ute på Finn.no , med beskrivelser som «FANTASTISK SOMMERHUS» og «Dette er et paradis på jord. Få mer energi og oppladning. Hvis du er glad i havet, naturen og den friske luften».
Finn.no var ikke tilgjengelig for kommentar fredag, men til Sigmund har de skrevet i mail at de ikke har tilstrekkelig grunnlag til å nekte annonsering. I samme mail viser de til en bekreftelse fra en leietaker fra mai 2012 som mener at leieforholdet svarte til forventningene, og at det derfor er vanskelig å gå videre med utvisning fra Finn-systemet.
- Hvem leier et sommerhus i mai? spør Sigmund, som tror at denne referansen er avtalt spill.

Comments