Sterk vitneforklaring fra drapstiltaltes mor


Sterk vitneforklaring fra drapstiltaltes mor



SKI: Drøbak-drapet, dag 3 I Follo tingrett:
 
Etter at krimteknikere fra Kripos har vist hvordan Ralph Homfeldt (47) på brutalt vis ble knivstukket, slått i hodet med en gipsfigur, bundet og forlatt i hjelpeløs tilstand den 27. september i fjor, får en mors – og en mormors bunnløse fortvilelse og sorg plass i Follo tingrett.
- Kjenner du noen av de tiltalte? Lyder spørsmålet fra administrator.
 
-  Jeg er moren til N.N (den drapstiltalte 39-åringen) og bestemoren til M.M (den drapstiltalte 23-åringen, 39-åringens nevø).

- Han var en utrolig fin gutt så lenge jeg har kjent ham. Etter at han ble voksen har jeg ikke sett så mye til ham, sier hun om barnebarnet.           
Da kvinnens barnebarn var 23 ble han, ifølge tiltalen, drapsmann. Kort tid før drapet skal han ha blitt utskrevet fra psykiatrisk avdeling.
Da kvinnens sønn var 23, gikk han på BI.
 
Kvinnen forteller at sønnen var frisk til han var noen og tyve år. Noe skjedde, og sønnen fikk en psykose han har slitt med i mange år. Det har vært mange turer inn og ut av psykiatrisk avdeling på Aker, forteller den spede kvinnen fra vitneboksen i sal 3 i Follo tingrett.
Morens sterke beretning får sønnen til å bryte sammen flere ganger.
- Han hører og ser ting rundt seg som vi andre ikke ser. Han har stått ved vinduet, og jeg har gått ut for å si “det er ingen der ute som vil deg noe vondt”, forteller hun.
- Vi har vært gjennom dette så mange ganger.
- Har du hørt noe om Hells Angels? vil 39-åringens forsvarer Knut Johan Ditlev-Simonsen vite.
- Ja, mange ganger. Dem er han redd for.
- Har du sett noen fra Hells Angels?
- En eller to ganger har jeg sett at noen har vært der ute (utenfor sønnens bolig, ved siden av foreldrenes bolig, red.anm). Da gikk jeg ut, og de forsvant. Men jeg vet ikke om det var Hells Angels. 
Hver gang sønnen har vært syk, har moren passet på ham, døgnet rundt.
- Jeg er til for dem som trenger meg, sier hun gråtkvalt i retten.
 
Våket gjorde hun også dagene før drapet i Dyrløkkeveien. Drapsdagen hadde hun vært våken i tre døgn. Hun forteller i retten at hun sovnet litt av i en stol. Da hun våknet, var sønnen og bilen hans borte.
 
Tiltalen oppsummerer hva som skjedde deretter. 
- Jeg er bare fortvilet over dette som har skjedd. Det skulle ikke ha skjedd. Det er bare så fryktelig vondt, sier kvinnen avslutningsvis.
 
Ved hennes venstre side, drøye meteren unna, sitter avdøde Ralph Homfelds tyske mor. Hun har hørt alt som er sagt i retten gjennom en tolk. Drapsmannens mor reiser seg fra vitneboksen, går bort til moren som mistet sin sønn.
De omfavner hverandre.
 
Mandag skal rettspsykiaterne konkludere om de tre drapstiltalte var tilregnelige eller utilregnelige på drapstidspunktet.

Comments