Outlaws legger ned - politiet jubler

MINNESUND: Outlaws MC Eidsvoll legger ned klubbhuset på
 Minnesund og presidenten trekker seg fra miljøet. Det faller i god jord hos politiet.
Glen WidingE-post
Publisert 10.09.2012 kl 16:36 Oppdatert 09.09.2012 kl 16:44
...
POSITIV. - Det er godt nytt for Eidsvoll at Outaws nå er svekket i kommunen, sier lensmann Karl-Vidar Solberg. (Foto: Jan Arne Sandholtbråten).Foto: Jan Arne Sandholtbråten

Outlaws MC Eidsvolls president Stein Vidar Amundsen (41) er lei rykter på bygda som kan skade hans nærmeste, og trekker seg derfor fra det såkalte 1 %-miljøet.
– Det er flere grunner til at jeg gir meg, men den viktigste er barna mine. Jeg trenger tid til å følge opp med skole og fritidsaktiviteter, sier Amundsen.
Han har vært president i Outlaws Eidsvoll siden 2007.
Legger ned klubbhuset 
Ekspresidenten eier huset i Setrevegen på Minnesund som siden 2009 har vært brukt til klubbaktiviteter for Outlaws MC Eidsvoll. Selv bor han på en annen adresse i kommunen. Senest i helgen var det fest i huset med blant andre medlemmer i MC-klubber tilstedet. Det endte med et stort politioppmøte og fire anmeldelser.
– Det var avslutningsfest for meg, og noen andre hadde bursdag som også ble feiret. Ingen fra Outlaws ble tatt for noe som helst. Men nå er det slutt, huset skal pusses opp og brukes som vanlig privatbolig. Jeg har meldt fra til klubben at jeg trekker meg, og det har ikke vært noe problem, påpeker Stein Vidar Amundsen.
– Jeg ser at det ikke passer å ha aktiviteter der det kan komme en haug med Harleyer inn i et boligfelt. Nå er det over, det blir ikke flere fester og jeg blir aldri leder igjen, understreker han.
Lei rykter 
Amundsen har tilhørt det såkalte MC-miljøet i 12 år, og har vært medlem av flere klubber. Nå er han lei av rykter i bygda om seg selv, og vil ikke at det skal gå ut over barna.
– I Oslo hadde ikke dette vært et problem, der hadde jeg bare vært en av mange. Men her er det noe annet, og jeg må ta hensyn til særlig guttungen. Han skal ikke oppleve å bli mobbet på grunn av meg, derfor legger jeg mine interesser til side og prioriterer hans, sier han.
– Hvorfor er det så mye bråk rundt MC-miljøene?
– Jeg synes ikke vi bråker så mye. Politiet tar mange flere for bråk og fyll når det er bryggedans i Sundet, sier den avtroppende Outlaws-lederen.
Noe å frykte? 
– Har folk noe å frykte fra MC-klubbene?
– Nei. Det er motorsykkelinteressen som ligger i bunnen i alle de store klubbene, og vi holder oss for oss selv. Det er ingenting galt med Outlaws, men med det såkalte 1 %-stempelet får vi hengt mye på oss, konstaterer han.
– På en måte kan jeg skjønne det, vi synes godt i og med at vi alltid har uniformert oss. Men det er rolig i MC-miljøet nå. Outlaws er ikke mer kriminelt enn et fotballag i andre divisjon, hevder han.
Politiet: Er kriminelle miljøer 
Motorsykkelklubber som Outlaws sier selv de samles rundt MC-interessen, politiet hevder derimot at dette er kriminelle miljøer.
– Det er allment kjent at disse klubbene driver med kriminelle aktiviteter, inkludert med våpen, narkotika og vold. Dessuten er det utfordrende for oss med tanke på deres territoriale forhold, sier Karl-Vidar Solberg lensmann i Eidsvoll og Hurdal.
Han er fornøyd med at Outlaws ikke lenger har et møtested i Eidsvoll.
– Kommunestyret har vedtatt at 1 %-klubber er uønsket i Eidsvoll. I utgangspunktet er det veldig positivt at Stein Vidar Amundsen har trukket seg ut, men enn så lenge får vi tatt det til etterretning og så får tiden vise hva som skjer, påpeker lensmannen.
Politiet vil fortsatt følge miljøet tett.
– Vi vet at MC-klubbene rekrutterer unge mennesker inn i kriminalitet, og det vil vi prøve å hindre. Derfor følger vi godt med for å se hvordan miljøene utvikler seg, påpeker lensmannen.

Comments