21-årige Jonas blev dræbt på populært diskotek


Københavns Politi har her i eftermiddag bekræftet, at den 21-årige mand, som i nat blev dræbt på in-stedet Bakken i Kødbyen på Vesterbro i København hedder Jonas Thomsen Sekyere.
Han læste jura på Københavns Universitet og skrev sidste år et debatindlæg i Politiken, hvor han fortalte om sin barndom.
Hans mor er dansk og hans far er fra Ghana. Han har som barn sunget i  Københavns Drengekor og fik i folkeskolen næsten lutter 13-taller.
I debatindlægget tegnes et billede af en succesfuld ung mand, men en ung mand, som giver den danske velfærdsmodel æren for hans succes, fordi nogen i systemet altid har taget sig af ham og hjulpet ham, når han havde brug for det.
Om begyndelsen på sit liv skrev Jonas Thomsen Sekyere:
- Mit liv begyndte på den psykiatriske afdeling på Hillerød Hospital.
Min danske mor var psykisk syg, og min relativt nytilkomne ghanesiske far havde ikke ressourcerne til at tage sig af et nyfødt barn. Det skulle blive den første gang, den danske velfærdsmodel gav sig til kende over for mig.
I stedet for at skille et spædt barn fra sin syge mor valgte afdelingslederen at rydde lokalet ved siden af min mors på den psykiatriske afdeling og sætte tre sygeplejersker til at passe mig i alle døgnets timer.
- På den måde behøvede en mor ikke miste sit barn ved fødslen, og barnet kunne, når omstændighederne tillod det, gradvist blive knyttet til sine biologiske forældre. Hele familien blev senere udskrevet, og den nu stabile mor og barnet flyttede til Valby nogle år senere.
Da han var 10 år blev moren syg igen og han kom til en plejefamilie, som senere flyttede til Vordingborg, og jonas flyttede med.
han fik flotte karaktere i folkeskolen og i gymnasiet og begyndte på jurastudiet på Københavns Universitet.
Selv skrev han:
- Hvorfor er denne historie vigtig? Fordi den er unik? Nej. Selv om det kunne være nok så romantisk at titulere historien med ’mønsterbryder’ eller ’mælkebøttebarn’ eller fokusere på, hvordan jeg selv har ydet en indsats for min egen lykke, ville det være misvisende. 
Jeg er et produkt af de sygeplejersker, der ud over deres arbejdstimer gav mig deres kærlighed. Jeg er resultatet af hver eneste folkeskolelærer, frivillige fodboldtræner og pædagog, der hver dag gør noget ekstra. Og hver gang jeg har trådt ved siden af, er jeg med blid og nærmest usynlig hånd blevet ledt på vej af et fællesskab med overskud til den, der af forskellige grunde har brug for et lille skub. Dét er i mine øjne den unikke danske model, den er jeg stolt af, og den skal vi passe på. 
Og i slutningen af debatindlægget skriver han:
- Tak for hver eneste hårdt tjente krone, du har smidt i den pengebøsse, foruden hvilken jeg ikke ville være, hvor jeg er i dag. Selv om jeg blev født fattig, lever jeg i dag et rigt liv.
Men lørdag morgen stoppede hans liv brat efter en glad aften på en bar i København.
Af ukendte årsager valgte en anden person at stikke Jonas Thomsen Sekyere ned med en kniv eller en anden skarp genstand.
Gerningsmanden er stadig på fri fod.

Læs også:

Comments