Bandidos-rocker erkender bombedrab

  • I retten nægtede han alt - tilstår Bandidos-rockeren Lennart Mickey Elkjær bombedrabet på Mickey Borgfjord Larsen.
    Tilståelsen sker i bogen Expect No Mercy, der udkommer i dag. Bogen handler om bomberockerens liv.

    Mickey Borgfjord Larsen blev dræbt med en bilbombe, der detonerede netop som Borgfjord Larsen var kørt ud fra p-pladsen ved Glostrup Sygehus om formiddagen 17. september 2003.

    Hvorfor den tidligere ven skulle dræbes med en bombe, forklarer han i bogen med begrundelsen:
    – Det skulle være spektakulært.
    Overfor Ekstra Bladet uddyber han:
    – Det blev en bombe fordi, jeg havde en liggende. Den havde jeg købt lang tid før. Den var altså ikke anskaffet med netop det formål. Jeg købte den, fordi der var en bombe til salg, siger Lennart Mickey Elkjær, og tilføjer:
    – Selvfølgelig tænkte jeg på at det ikke måtte ramme uskyldige. Ingen andre måtte komme til skade. Derfor havde jeg også retningsbestemt bomben til at gå opad. Det havde jeg lært i militæret. Desuden havde jeg sikret mig ved, at en tredje person holdt vagt. Via mobiltelefonen kunne han advare om, at eventuelt var andre i nærheden.

    Fra ven til fjende
    Under og efter retssagen, der endte med, at Lennart Mickey Elkjær fik livsvarigt fængsel, har diverse medier spekuleret i, at bombedrabet motiv skulle findes i et længere konfliktmønster efter borgfjord Larsens exit fra Bandidos.

    Både politi og presse har derfor gisnet om, at ledelsen i den topstyrede rockerklub skulle have godkendt likvideringen.
    – Det er ikke rigtigt. Ingen i klubben vidste noget. Det handlede slet ikke om Bandidos, men om ham og mig, familie og vores indbyrdes forhold, siger Lennart Mickey Elkjær til Ekstra Bladet. ¨

    Tidligere, hvor begge stadig var medlemmer i rockerklubben havde venskabet ellers været tæt. Venskabet blev forstærket, da Lennart Mickey Elkjær blev kærester med Borgfjord Larsens svigerinde. Begge kvinder har i øvrigt børn med mændene, hvor den ene senere dræbte den anden. Og dermed er morder og offer teknisk set i familie.

    Ifølge Lennart Elkjær spillede det ingen rolle for deres venskab, at Borgfjord valgte at forlade Bandidos. Men venskabet led det afgørende forlis efter et mislykket indbrud mod et cigaret-lager havde været målet.

    Ved den efterfølgende retssag, hvor det mislykkede indbrud indgik i sagskomplekset, ændrede Borgfjord Larsen forklaring, således at Lennart Elkjærs egen forklaring faldt til jorden.
    – Mickey havde stukket mig. Indirekte ganske vidst, siger Lennart Elkjær.
    Det kostede Lennart Elkjær et års fængsel.
    Læs mere om sagen i dagens udgave af Ekstra Bladet - eller køb bogen Expect No Mercy, der udkommer på forlaget Bogkompagniet.

    Comments