Pizzeria-ejer kan være tilfældigt offer i bandekonflikt


Tidligt tirsdag morgen blev en 43-årig pizzeria-ejer forsøgt dræbt ved sin bopæl i Maribo på Lolland. Det skete netop, som manden i bil var ankommet foran hjemmet.
Her affyrede en foreløbig ukendt gerningsmand tre skud mod den 43-årige. Det første skud gik gennem offerets jakke. Det andet fløj lige forbi hans hoved, mens det tredje strejfede ham i panden. Dermed var det kun millimeter fra, at skuddet kunne have været fatalt.

Lokal konflikt i Køge
Kilder med indsigt i miljøet siger til ekstrabladet.dk, at drabsforsøget eventuelt kan sættes i forbindelse med den verserende konflikt mellem lokale afdelinger af Bandidos og Black Cobra i Køge. Kilderne vurderer, at den 43-årige sandsynligvis er blevet forvekslet med en anden.

Læs her: Bandekonflikt i Køge: Nyt skyderi ved tattoobutik

Læs her: Bandidos på krigsstien i Køge
Gennem de seneste to uger har konfliktens eskalerende voldsspiral affødt en række overfald og skudepisoder. Senest onsdag i den forgangne uge, hvor et 26-årigt prøvemedlem i Bandidos om natten blev skudsåret i sit hjem i Herfølge. Kun ti timer senere affyrede to unge, der var kørende på knallert, skud mod en Bandidos-relateret tatttoo-foretning i Køge.

Læs her: Black Cobra-leder såret af knivstik

Men konfliktscenariet trækker spor ud over bygrænsen - 31. januar blev der affyret skud mod et hus, der fungerer som tilholdssted for Bandidos-rockere i Vordingborg. Og sandsynligvis kan drabsforsøget på pizzeria-ejeren nu også knyttes til konfliktens anatomi, vurderer kilderne.

Læs her: Politi: Skud blev affyret mod tilholdssted for rockere

– Det kan ikke udelukkes. Vi har tænkt tanken, at epsioden med den 43-årige eventuelt kan sættes i forbindelse med den sag, siger Søren Ravn, efterforskningsleder, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Savner motiv
– Men vi savner et motiv. For offeret er en ganske almindelig familiefar, der tilsyneladende ikke har noget udestående med nogen. Derfor går vores overvejelser på, om han måske er blevet forvekslet med en anden, siger efterforskningslederen.
Han ønsker ikke at uddybe yderligere omkring efterforskningen.

Læs her: Mystik: Skudt i panden

Dagen efter drabsforsøget forklarede den 43-årige til Ekstra Bladet, hvordan han i timerne forud for skyderiet havde besøgt en ven i Maribo
- Da jeg kørte hjemad lige efter midnat, passerede jeg forbi diskotek Mona Lisa. Det ligger cirka en kilometer fra vores hjem. Lidt efter bemærkede jeg, at en lille, lys bil - måske en Ford Ka - fulgte efter mig helt ind på parkeringspladsen foran vores boligblok.

Har ingen fjender
- Jeg troede først, at det var civile politibetjente, der ville tjekke mig. Så jeg forberedte mig på at vise både kørekort og visa. Men da jeg stod ud af bilen, løb den ene af de to mænd i den anden bil over mod mig. Jeg nåede kun lige at råbe ' Hvad laver du?', inden det første skud lød, fortæller manden om den uhyggelige optakt til overfaldet.
- Jeg forstår ikke, at jeg nogensinde skulle opleve noget så modbydeligt i mit liv. Jeg har jo ingen fjender. Manden med pistolen må have taget fejl af mig og en anden. Politiet er af samme opfattelse, siger den 43-årige, der er tyrkisk kurder, men har boet i Danmark med sin familie i de seneste 14 år.


Comments