Gidseldrama: NU må advokat møde gidseltageren


Københavns Politigård danner lige nu rammen om et gidseldrama, erfarer bt.dks nyhedsbureau BNB.
Det er en fange, der har taget en medfange som gidsel.
Hans advokat, Finn Walther Petersen, er blevet hentet af politiet og befinder sig nu i Politigården, hvor han lige nu møder sin klient.
Det oplyser politiets pressetalsmand James Kiewe til bt.dk.
- De er meget tæt på hinanden. De er stadig i forhandlinger. 
Har der været et sikkerhedsbrist?
- Det kan jeg ikke sige noget om.
Finn Walther Petersen blev tidligere tilkaldt af politiet, fordi gidseltageren efterspurgte ham, men måtte stå uden for bygningen i en hel time og vente.
- Politiet vil ikke lade mig se min klient, selv om de selv har ringet til mig og fået mig herned, sagde Finn Walther Petersen tidligere til bt.dk.
- Det må bero på en misforståelse, siger pressetalsmand fra politiet, James Kiewe.
Finn Walther Petersen mente, det ville hjælpe situationen, hvis han mødte sin klient.
- Jeg tror, jeg kunne få en dialog med ham. Jeg har kendt ham i syv år. Han har siddet særdeles lang tid i et fængsel, der ikke er egnet til det. Han ringede til mig for tre uger siden, og ville tale med mig om nogle alvorlige problemer, han har. Det er noget med hans personlige tilstand, hvor situationen er tilspidset, sagde Finn Walther Petersen.
Gidseltagning med hjemmelavet våben
Gidseltagningen skete kl 13.48 på Politigårdens tag, da de to indsatte var ude på en gårdtur, oplyser politiets pressetalsmand James Kiewe til bt.dk.
- Den indsatte har et hjemmelavet våben, som han har brugt i gidseltagningen. Vi er i gang med forhandlingerne, men vi kender endnu ikke motivet, siger James Kiewe.
Han mindes ikke, at en lignende gidseltagning før har fundet sted på Politigården.
Advokat Finn Walther Petersen bekræfter, at gidseltageren er dansk statsborger, men vil derudover ikke udtale sig om sin klient. 
Politiets aktionsstyrke er inde i selve Politigården, hvor de
skulle være i gang med at forhandle med gidseltageren. Uden for holder
indsatslederens vogn med blå blink, og to politibiler er kørt ud af Politigården med fuld udrykning.
Gidseltagningen fandt sted under en gårdtur i de indhegnede arealer på Politigårdens tag.
Politigården ligger lige ved Tivoli midt inde i København. Området omkring Politigården er afspærret ved Otto Mønsteds Gade. Bt.dk's reporter på stedet fortæller, at der holder en ambulance ved Politigårdens indgang, hvor der også står en båre klar.
Politigårdens Fængsel er en særlig sikret arrestafdeling for blandt andet negativt stærke og voldelige indsatte. Afdelingen blev oprettet i 2004 som et led i den styrkede indsats mod rockerkriminalitet.
De 25 indsatte sidder i isolation det meste af døgnet, og sikkerhedsforanstaltningerne er massive. F.eks. skal hver fange ledsages af to fængselsbetjente, når de skal på gårdtur eller forlade cellen.
Fangerne bærer som regel håndjern, når de er ude af deres celler, og fængselspersonalet bærer både politistav og en overfaldsalarm.
Opdateres...

Læs også:

Comments