Så tjänar kriminella på importerade bilar

Köper skrotbilar – säljer "begagnade bilar"

De senaste åren har antalet krockskadade och defekta bilar ökat lavinartat, till försäkringsbranschens stora skräck. Bland de kriminella ligornas knep finns bland annat att hämta in skrotbilar – som renoveras med stulna delar.

Vad kan orkanen Sandy ha att göra med stulna bilar i Sverige? Mer än man kan tro, visar det sig när försäkringsbolagen presenterade sina siffror under måndagen. Enligt en rapport från Larmtjänst kommer flera krockade och skadade bilar från Tyskland, USA och Italien – men säljs som vanliga begagnade bilar i bland annat Sverige.

250 000 bilar

Efter stormen Sandy vattenskadades över en kvarts miljon bilar, vilket kan vara svårt att se eftersom det inte nödvändigtvis medförde några plåtskador. Däremot kan bilarnas dyra elektronikutrustning vara skadad och i vissa fall livsfarlig.
– Det är bilar som inte går att sälja i USA, men däremot går det bra att exportera dem till andra länder, säger Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

EU-godkända

Torbjörn Serrander har märkt en större mängd USA-bilar som ”studsar” i andra EU-länder innan de kommer till Sverige. Är en bil godkänd i ett EU-land är den det i hela EU.
– Vi följde upp en liga som importerade skadade bilar från USA och tog dem till Litauen, där just den här ligan hade sin bas. Vi såg att bara 21 procent från USA till Sverige hade skadehistorik, men 61 procent av bilarna från Litauen hade skadehistorik från just USA.

Comments