– Noen prøvde å drepe meg

HENLAGT: Over to år etter at Frode Smestad ble skutt på vei til
jobb har politiet henlagt saken grunnet manglende bevis.
 
Norgespresidenten i Gladiators MC, Frode Smestad, ble skutt i ryggen like ved sitt hjem på Kurland i Lørenskog. Nå er saken henlangt.
 
Smestad (44) var på vei til jobb 30.desember i 2011 da en person løsnet skuddene som bare var én millimeter fra å gjøre han lam fra livet og ned.

Politiet startet etter drapsforsøket en omfattende etterforskning for å finne personen som løsnet skuddene.
Nå, over to år etter skytingen, har politiet henlagt saken grunnet manglende bevis. Politiet mener likevel at 44-åringen ble utsatt for et attentat, og at kula var ment for å drepe.

Til ABC Nyheter forteller Smestad at han er skuffet over at politiet ikke har funnet gjerningsmannen som ønsket å ta livet av ham.
– Det plager meg at personen som gjorde dette slipper unna. Jeg har siden skuddene falt sagt at jeg ikke ønsker å hevne attentatet. Politiet burde gjøre det de er satt til å gjøre, beskytte mennesker og etterforske og finne personer som begår lovbrudd. Nå er jeg bare skuffet og trist over at det ikke har kommet noe ut av det, sier han.
Les også: – MC-bande truer til seg territorium

Fikk henleggelsesbrev i posten

Smestad er Norgespresiden i Gladiators MC, en klubb som politiet ser på som kriminelt belastet, da flere av klubbens medlemmer er utbrytere fra Outlaws, Bandidos eller Hells Angels.
44-åringen var i flere år medlem av Hells Angels.

Smestad ønsker i et intervju med ABC Nyheter å ta et oppgjør med politiet om hvordan de har håndtert saken.
– Jeg har følt meg mistenkt i en sak der jeg er offer. Det henger ikke på greip, sier han.
MC-presidenten sier at han har inntrykk av at politiet tok saken på alvor de første månedene, men at den gradvis ble nedprioritert.
– I startfasen var de aggressive og gjorde en rekke undersøkelser. Med tiden ble de mer interessert i hvem jeg var og hva klubben står for, sier Smestad.

44-åringen stiller seg kritisk til at politiet ikke tok kontakt med ham på et halvt år – før han i starten av mai fikk henleggelsespapirene i posten.
– Noen har forsøkt å drepe meg, men politiet sender bare et brev i posten om at saken er henlagt. Jeg skjønner ikke hva de holder på med. Jeg tenker ofte på om det har med min fortid i Hells Angles å gjøre, for jeg tror ikke en vanlig person hadde blitt behandlet på samme måte, sier Smestad.
Les også: MC-bande: – Vil etablere oss i alle storbyer i Norge

– Kjenner seg ikke igjen

Politiadvokat i Romerike politidistrikt, Tom Danielson, sier til ABC Nyheter at saken har hatt høy prioritet.

Det er blant annet gjennomgått teledata for timene rundt gjerningstidspunktet for noen andre dager, i tillegg har politiet brukt hundre arbeidstimer på gjennomgang av videomaterialet.
– Vi har lagt ned et betydelig arbeid i etterforskningsarbeidet i saken. Det er beklagelig at vi ikke har funnet gjerningspersonen, sier Danielson.
– Vi har ikke klart å knytte tekniske spor til en gjerningmann, sier han.
Politiadvokaten forstår at Smestad reagerer på at han ikke har hørt noe før han fikk henleggelsesbrevet i posten.
– Alle reagerer forskjellig på hvordan dette blir håndtert. Hadde han tatt kontakt og bedt om å bli orientert om forløpet i saken ville vi vært åpen for det. Det er ikke uvanlig at vi sender ut henleggelsesbrev etter så lang tid uten å ha vært i kontakt med offeret.
– Det er ikke rutiner for å følge opp saker på andre måter, sier han.
Les også: 70 prosent av Hells Angels-medlemmene er straffedømt

– Et dårlig signal

Professor ved institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Peter Gottschalk, mener politiet har spolert en mulighet til å bygge tillit i MC-miljøet.
– Det burde blitt benyttet all kunnskap man har på området innen Kripos og Oslo politidistrikt for å få oppklart saken. På den måten kunne man bygd opp en tillit til enkeltpersoner i det kriminelle miljøet om at politiet gjør jobben sin, sier han.
– Det er et dårlig signal til folk i miljøet, som ellers ikke stoler på politiet, at denne saken ble henlagt, sier han.

Gottschalk stiller seg spørrende til hvorfor politiet ikke lot saken være åpen.
– Om saken fortsatt hadde vært åpen kunne man gjort etterforskning i et miljø og bygget mer kompetanse. Jeg tror ikke politiet hadde hatt mye å tape på å holde saken åpen, sier han.
Les også: MC-gjenger kan sitte på sensitiv forsvarsinformasjon

Hadde ikke fiender

Etter det ABC Nyheter erfarer har politiet gjennomført avhør av en rekke personer innad i MC-miljøet etter attentatet, deriblant av et høytstående medlem av Hells Angels.
Medlemmet satt fengslet da ugjerningen skjedde og politiet skal raskt ha sjekket vedkommende ut av saken.

Smestad sier han ikke hadde fiender på tidspunktet skuddene falt.
– I dette miljøet skal man ikke spekulere. Enten kommer man med sannheten og de riktige navnene, eller så holder man kjeft, sier han.
Politiet skal ha gjort tilslag mot flere klubbhus på Østlandet etter skyteepisoden. ABC Nyheter har vært i kontakt med flere personer innad i miljøet som stiller seg uforstående til besøkene.
– Vi har avhørt en rekke personer, mange fra MC-miljøet, sier Danielson.
Les også: Dette er MC-gjengens kriminelle løpegutter

Reagerer på lyder

Smestad sier han etter skytingen har store plager i bein og kne. Hver natt går han flere turer rundt i huset for at kneet ikke skal låse seg mens han sover.
– Det er plager jeg trolig må leve med resten av livet, sier han.

I boligen på Lørenskog lever familien tilnærmet likt som før skuddene falt.
– Jeg og kona mi har tatt dette veldig greit, men begge følger litt ekstra godt med når vi hører lyder utenfor boligen. Jeg vil ikke si jeg ser meg over skulderen, men jeg har definitivt blitt mer observant, sier han og fortsetter;
– Hendelsen har nok gått sterkest inn på sønnen min. Ingen 19 år gammel gutt skal måtte få nyheten om at faren hans ligger på sykehuset etter å ha blitt skutt på vei til jobb, sier han.

Smestad har liten tro på at han noen gang får vite hvem som avfyrte skuddene.
– Jeg må nok leve med uvissheten om at en som har lyst til å ha meg død fortsatt finnes der ute, sier han.

Comments