Tidligere MC-sjef tiltalt for fyllekjøring og vold mot politiet

MÅ I RETTEN: Thore Henki Holm Hansen er tiltalt for vold mot politiet og for to tilfeller av promillekjøring. Rettssaken skal etter planen gå i Oslo tingrett i februar neste år. Foto: Gjermund Glesnes
MÅ I RETTEN: Thore Henki Holm Hansen er tiltalt for vold mot politiet
og for to tilfeller av promillekjøring. Rettssaken skal etter planen gå i
Oslo tingrett i februar neste år. Foto: Gjermund Glesnes

Tore Henki Holm Hansen (69) skal ha forsøkt å skalle til en politimann da han ble pågrepet etter mistanke om promillekjøring.


Den tidligere Europa-presidenten i MC-klubben Outlaws hevder han er uskyldig.

- Det var ikke jeg som kjørte bilen, sjåføren har meldt seg, sier Hansen til VG.

Natt til 11. april i 2011 rykket politiet ut etter melding om mulig promillekjøring i Gamlebyen i Oslo. På en adresse i Mosseveien fant en politipatrulje igjen den aktuelle bilen.

- Politiet påsto at det var jeg som hadde kjørt, jeg svarte «dette her gidder jeg ikke å høre på» og forsøkte å gå fra stedet. Da kastet politimannen meg opp etter veggen, sier Hansen.

- Blødde

- Jeg fikk en stor skrape i hodet og begynte å blø. Jeg har anmeldt politimannen for vold, men jeg vet ikke hva som har skjedd med anmeldelsen min, sier Hansen.

Oslo statsadvokatembeter har tatt ut tiltale mot 69-åringen. Han er tiltalt for vold mot offentlig tjenestemann og to tilfeller av promillekjøring.

Den andre promillekjøringsepisoden i tiltalen skal ha skjedd på Nordstrand i Oslo natt 17. september 2011.

OUTLAWS-PRESIDENT: Her er Thore Henki Holm Hansen avbildet med MC-vesten sin i 1997. Foto: NTB Scanpix
- Tro det eller ei, også den sjåføren har meldt seg for politiet. Det var ikke jeg som kjørte bilen, sier Hansen.

- Lett å anklage meg

69-åringen sier at anklagene mot ham er falske.

- Det er så lett å anklage meg på grunn av navnet mitt. Jeg ser frem til rettssaken, særlig gleder jeg meg til forklaringen til han politimannen som skadet meg, sier Hansen.

Rettssaken mot den tidligere Outlaws-bossen starter etter planen opp i Oslo tingrett i februar neste år. Det er satt av to dager til saken.

Oslo statsadvokatembeter ønsker ikke å kommentere tiltalen.

Dømt til 60 års fengsel

Hansen ble i 1981 anklaget for besittelse og salg av kokain i USA. Han møtte ikke opp til rettssaken og ble dømt in absentia til fengsel i 60 år.

Etter å ha flyktet til Norge startet han et nytt liv som countrysanger og ga ut platen «Wanted man». Han ga også ut en selvbiografi.

På 1990-tallet kom han i medienes søkelys etter at det ble kjent at han var Europa-president i MC-klubben Outlaws.

I 1997 ble han pågrepet i Belgia og utlevert til USA. Han sonet syv år av fengselsstraffen, før han ble løslatt for god oppførsel. VG traff ham i fengselet i Miami i 2004.

Etter løslatelsen ble han deportert til Norge.

I fjor høst, etter å ha kjempet i flere år for retten til å besøke sine to voksne barn i USA, fikk han innreisetillatelse. Men da ble han pågrepet for å ha stukket av fra rettssaken i 1981.

I mars ble 69-åringen benådet av amerikanske myndigheter og deportert til Norge.

INTERVJUET AV VG: Thore Henki Holm Hansen tok imot VG i besøksrommet i Florida Correctional Institute. Foto: Roy Freddy Andersen

Comments