Outlaws-sjefen: – Her urinerer politiet i hagen min

OVERVÅKET
OVERVÅKET: Outlaws-sjefen Martin Olaj (35) viser overvåkningsbilder av politiets razzia på hans eiendom. (Foto: Stig

Sjefen for MC-klubben Outlaws i Fredrikstad har gitt f-b.no kopier av en rekke overvåkningsvideoer fra en razzia mot hans og samboerens privateiendom.
Se video: – Her urinerer politimannen i hagen min. Artikkelen fortsetter under videoen.

Anmeldt til Spesialenheten

Både Outlaws-sjefen og hans advokat Audun Lillestølen hevder at videoen dokumenterer unødvendig voldsom adferd fra politiet.
De hevder også at en navngitt tjenestemann urinerer på samboerparets eiendom, mens andre tjenestemenn foretar razzia innendørs.
Sammen med en rekke andre påstander om grov uforstand i tjenesten, som advokaten mener både rammes av straffeloven og er i strid med politiets instruks, er det de mener er grov uforstand i tjenesten anmeldt til Spesialenheten for politisaker, med krav om etterforskning.
– De kom på ny razzia for å fjerne videobeviset
Blant annet mener Outlaws-sjefen, samboeren og advokaten at politiet gjennomførte en razzia nummer to for å fjerne videobeviset, ved at MC-sjefens åtte videokameraer ble fjernet og beslaglagt.
De to aktuelle razziaene ble gjennomført av politiet i Østfold på parets privatadresse i Fredrikstad 19. januar og 18. februar i år.

– Hun er livredd

– Jeg er sjokkert. Min samboer er livredd etter sitt aller første møte med politiet, sier presidenten for Outlaws i Fredrikstad, Martin Olaj (35) til f-b.no.
– Å urinere på min eiendom mens razziaen pågår er dessuten en helt uakseptabel og nedverdigende oppførsel. Det ville gitt oss andre 10.000 kroner i bot å urinere i offentlighet på den måten. Det forteller meg at noen polititjenestemenn tror de kan gjøre hva de vil mot personer og miljøer de ikke liker, sier Outlaws-sjefen.
– Politiet har ikke beklaget oppførselen mot min samboer og meg, selv om vi har bedt om det flere ganger, og da jeg truet med å gå til avisene med overvåkningsvideoene, kom de på en ny razzia, og de beslagla overvåkningsutstyret og fikk med bøtelagt for ulovlig overvåkning, sier Olaj.
– Men jeg tok vare på videopptakene og gjemte dem før politiet kom, sier han.

Kjefting og urinering

Videoene, som f-b.no har sett, viser politiets ankomst og fremferd under pågripelsen av Outlaws-sjefens samboer, politiets gjennomføring av den første razziaen inne i huset – der blant annet en rekke våpen beslaglegges.

Opptakene viser også en polititjenestemann, som befinner seg ved Outlaws-sjefens garasje. Videoen beviser ikke hva tjenestemannen konkret gjør, men han står tett ved eiendommens garasjevegg, og har et kroppsspråk som tyder på at han urinerer.

– Politiet kastet tablettene

Outlaws-sjefens advokat kritiserer ikke bare politiets opptreden, men hevder også at tjenestemennene utøvde flere både lovstridige og kritikkverdige handlinger, som førte til at kvinnen ble kastet i glattcelle, og satt der i 17 timer.
Han hevder det ble tatt ulovlig DNA-prøve av samboeren, fordi den lovlige beslutningen om dette ble fattet først dagen etter at prøven ble tatt.
Advokaten mener også at politiets påståtte funn av narkotiske tabletter i samboerens veske er feilaktig grunnlag for å pågripe henne og sette henne i varetekt i 17 timer – fordi de aktuelle pillene skal ha vært slankepiller.
Advokat Lillestølen kritiserer at politiet ikke har dokumentert dette ved å sende pillene til analyse, og fremsetter påstander om at politiet visste dette – og derfor destruerte tablettene.

– Forsøk på å fjerne bevis

Han underbygger også Outlaws-sjefens påstander overfor f-b.no om politiets hensikt med razzia nummer to.
Outlaws-sjefens åtte overvåkningskamera på eiendommen ble fjernet av politiet, en måneds tid etter den første razziaen.
– At politiet senere beslaglegger overvåkningsutstyret oppfattes av min klient som et forsøk på å fjerne bevis, skriver advokaten.

– Hevdet beslag av elektrosjokkvåpen

I rekken av anklager mot politiet beskyldes tjenestemenn også for å ha fremsatt uriktige påstander om besittelse av elektrosjokkvåpen.
– De påstår dette ved å føre opp et slikt våpen i beslagslisten. Min klient har aldri innehatt et slikt våpen, sier advokat Lillestølen.
– De våpen som ble fratatt meg, var for det meste lovlige våpen, som jeg har lovlige linser på gjennom det faktum at jeg er jeger og medlem av skytterlag. I mitt innlåste våpenskap fant de en liten batong og en penn med pepperspray i. Jeg visste ikke at de to sistnevnte var ulovlig, men det var tross alt låst inne i mitt lovlige våpenskap, sier Martin Olaj.
– Senere ble jeg pågrepet for å ha en penn med pepperspray på meg. Jeg hadde fått den i gave, forteller Martin Olaj.

Endte med bot

– Denne saken begynte med uriktige beskyldninger om besittelse og bruk av narkotika, og endte med en bot for besittelse av en batong og en pepperspray-penn, og ulovlig fjernsynsovervåkning, sier Martin Olaj.
14. august ble Outlaws-sjefen ilagt en bot på 15.000 kroner for dette.
De har erkjent pågripelse av feil person

– Feil person erkjent

– Politiet har skriftlig erkjent at de pågrep feil person i forbindelse med påstander om besittelse av narkotika, sier advokat Lillestølen.
Denne narko-pågripelsen, like før et julebord som Outlaws-klubbene i Norge arrangerte i Oppegård i januar, skal ha vært foranledningen for razziaene mot Outlaws-sjefens bolig i Fredrikstad.
Outlaws-sjefen ble satt i varetektsfengsel i forbindelse med narko-påstandene, og satt fengslet for dette forholdet, da politiet slo til mot samboeren.
– Jeg finner meg ikke i å bli behandlet på den måten. Jeg har rent rulleblad og er aldri blitt straffedømt. Jeg bruker ikke narkotika, og tar avstand fra det. Jeg finner meg heller ikke i at kvinnen i mitt liv blir kastet på glattcelle uten grunn, og jeg finner meg aldeles ikke i å bli pisset på av politiet, sier han.
– Derfor forlanger vi denne saken etterforsket, sier Martin Olaj.

Et halvt år gammel

Anmeldelsen ble sendt Spesialenheten for politisaker 13. mars, to måneder etter at razzia nummer to fant sted.
Nærmere et halvt år senere er saken ennå ikke besluttet etterforsket av Spesialenheten.
– Jeg kan bekrefte at vi har mottatt anmeldelsen, sier etterforskningsleder Thomas Nordberg til f-b.no.
– Saken er fortsatt til vurdering hos oss. Vi har foreløpig ikke fattet noen beslutning i forhold til om saken skal etterforskes eller ikke, men det er ikke lenge til vi er ferdig med vurderingen. Ta kontakt igjen senere i høst, sier Nordberg.

– Imøteser etterforskning

– Jeg imøteser eventuell etterforskning fra Spesialenheten, sier politimester i Østfold, Beate Gangås.
– Det er første gang jeg hører om denne saken, men dersom det er riktig at polititjenestemenn har oppført seg slik det hevdes, er det vår plikt å finne ut av det og etterforske saken på en skikkelig måte, sier politimesteren.
– Hvilke konsekvenser kan dette eventuelt få for de aktuelle tjenestemennene?
– På generelt grunnlag kan jeg si at dersom det foreligger grov uforstand i tjenesten, får dette konsekvenser, sier politimester Gangås.
Se video: – Her urinerer politimannen i hagen min. Artikkelen fortsetter under videoen.

Comments