Borgmester: Rockere skal stresses ud af villakvarterer



Af
                      
Det har endnu ikke været muligt for Københavns teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF), at finde en lov, der gør det muligt at forbyde rockere i at etablere klubhuse i almindelige boligkvarterer.
Derfor skal der skrues op for klapjagten mod rockerne, mener borgmesteren, der fredag eftermiddag mødes med en gruppe beboere fra Tudskærvej i Vanløse, som på det seneste har været plaget af Bandidos-rockere, der har købt et hus på vejen.

- Grunden til, at jeg gerne ville mødes med dem, er, at jeg har bedt min forvaltning om at se på, om der er andre værktøjer end planlovgivningen til at stresse dem. Vi bliver nødt til at gå sammen - politi, Skat kommunen, min forvaltning og måske andre forvaltninger - så vi kan bruge Al Capone-metoder, der kan presse dem og stresse dem til at flytte ud, siger Ayfer Baykal.

"Meget ubehagelig oplevelse"

Natten til torsdag fik formanden for den lokale grundejerforening betonsten ind gennem sit kældervindue, efter at han havde fortalt DR Nyheder, at han følte sig afpresset af sine rockernaboer.
- Det må være en meget ubehagelig oplevelse, og det kommer bag på mig, at man udsætter mennesker for den slags, bare for at kunne have sine kriminelle handlinger i fred og ro, og jeg håber, politiet er på sagen, siger borgmesteren.

Risikerer at ramme skakklubben

Grundejerforeningen på Tudskærvej i Vanløse opfordrede i sommer Ayfer Baykal til at anvende en paragraf i planlovgivningen, der efter beboernes mening gjorde det muligt at forbyde rockerne at oprette klubhus i kvarteret.
Det afviste borgmesteren som en umulighed, og det gør hun fortsat.
- Hvis planlovgivningen var en option, havde vi brugt den, og det havde de andre bykommuner også. Men det ville betyde, at den lokale skakklub også ville ryge. Kunne vi bruge den, havde vi gjort det, tro mig. Det er kriminelle, og vi vil gerne af med dem, siger Ayfer Baykal.

Håber politiet er på plads

Derfor har hun som nævnt sat sin forvaltning til at undersøge alternativer til at sætte rockerne på porten, men hun vil endnu ikke fortælle om de mulige alternativer, eller hvornår hun forventer at få nogle konkrete bud fra sin forvaltning.
Hun understreger imidlertid, at hun som teknik- og miljøborgmester har begrænsede muligheder for at sætte ind over for rockere, der slår sig ned i villakvarterer.
- Jeg har parkeringsvagter, og de udsteder parkeringsbøder, så dem kan jeg ikke sende ud til de berørte boligområder. Hvis jeg havde patruljevogne, havde jeg sendt dem ud, og det håber jeg også politiet gør, siger Ayfer Baykal.

Københavns Politi siger, at man er "forholdsvist massivt" til stede i området omkring Tudskærvej i Vanløse, og at man desuden undersøger Bandidos-rockernes mulige rolle i sagen om det smadrede kældervindue.

Comments