- Brødrene mine sto utenfor, mens jeg og min mann ble utsatt for grov vold av to menn

- Mine to brødre sto utenfor og ventet mens jeg og mannen min ble slått og sparket av to menn.
Tårene til kvinnen i 30-årene kom da hun forklarte seg om det hun og mannen hennes opplevde sommeren i fjor i Salten.
 
Bror
På tiltalebenken sitter en av hennes brødre, tiltalt for medvirkning til grov vold og legemsbeskadigelse. Han nektet straffskyld.
Ved siden av han sitter kvinnens søskenbarn som erkjente delvis straffskyld. Og ytterst i rekka sitter stefaren til sistnevnte.
 
Han er tiltalt for grov vold både mot kvinnen og mannen hennes. Han erkjente ikke straffskyld for vold mot kvinnen, og delvis straffskyld for vold mot mannen.
- Jeg slo bare, sa han til spørsmålet.
 
Det var en onsdag morgen klokken 07.00 at ekteparet ble vekket av et rabalder på døra.
- Da jeg åpnet døra fikk jeg med det samme et slag i ansiktet, forklarte ektemannen.
 
Massivt antall
Søskenbarnet til kvinnen og hans stefar i 40-årene tok seg så inn i gangen. De fornærmede hevder at mellom 50 og 100 slag og spark ble delt ut.
 
Før stefaren, ifølge de to fornærmede, avsluttet det hele med å ta fart, og sparke mannen i fjeset slik at nesa brakk.
- Sparket. Ifølge de fornærmede fikk kvinnen både slag og spark av mannen i 40-årene.
- Han sparket meg i hofta slik at jeg for over et bord og inn i en ovn. Jeg tror jeg var borte. Da jeg våknet lå jeg med morgenkåpen rundt skuldrene. Det føltes ydmykende, sa hun.
 
Da hun løp ut så hun at de to tiltalte sette seg inn i bilen til sin egen bror som sitter på tiltalebenken. Hennes bror nummer to ventet også et stykke unna. Han er ikke tiltalt i saken.
- Jeg spurte han om han kunne hjelpe, men han kjørte bare uten å gjøre noe, forklarte hun.
- Det var fryktelig skuffende og sårende å se brødrene mine der.
 
Gjeld
Overfallet som bistandsadvokat Annette Barlinn kalte det, skal ha bunnet ut i en konflikt mellom kvinnen og hennes eksmann.
 
De fornærmede hevdet eksen skyldte henne penger og at de tiltalte hadde tatt han under sine vinger. Dette skal ha fått den nåværende mannen til å be de tiltalte om å ligge unna. Slik skal det hele ha eskalert.
 
De fornærmede ble også kjørt på spørsmålet om tilknytningen til såkalte 1-prosentklubber.
Begge har venner i Hells Angels Tromsø og Trondheim, og mannen til kvinnen har vært medlem i en 1-prosentklubb utenfor Salten, i tillegg til at han har jobbet dugnad for Hells Angels.  
- Jeg har ikke samlet krefter i noen MC-klubb, svarte han da forsvarsadvokat Tor Haug stilte spørsmålet.

Comments