När Anna, 42, kom till Linköpings tingsrätt för att vittna i egenskap av brottsoffer fick hon en otrevlig överraskning. Flera medlemmar i mc-klubben Bandidos hade kommit till domstolen.



"Brydde mig faktiskt inte"
– De sprang omkring med sina västar och tyckte att de var coola. Men jag brydde mig faktiskt inte så mycket. En av männen stod vid ett räcke och psykade mig.

 Rättegången skulle ha inletts klockan 09.00 på morgonen, men flera av brottsoffren blev så rädda att de inte ville vittna om vad de utsatts för. Anna lyckades dock övertala de andra brottsoffren att stanna kvar. 45 minuter efter utsatt tid kunde rättegången inledas.

– De ville inte vittna, de ville åka hem. Men när jag talat med dem tillräckligt länge så valde de att ställa upp. Jag pratade med dem jättemycket.

 De tre männen fick lämna sina redogörelser via videolänk från ett angränsande rum. Anna valde dock att vittna inne i rättssalen där flera av Bandidos-anhängarna satt på åhörarplats.

Comments