Löfte till avhoppare infrias inte

Mikael, 26, hoppade av från det kriminella gänget och fick förra veckan ett löfte om en lägenhet. Men löftet har inte infriats och nu funderar han på att bryta kontakten med myndigheterna.
 
Den 26 februari kom Linköpings kommun och Stångåstaden överens: Unga män som lämnar kriminella gäng skulle erbjudas lägenhet för att ge dem en rimlig chans att bryta med en kriminell livsstil. Linköpings borgmästare, Ann-Cathrine Hjerdt (M) förväntade sig att överenskommelsen skulle få snabb effekt och sade följande om Mikaels situation:
– Vi har en person som behöver en lägenhet snart och han ska få bostad.
Corren var på onsdagen – en vecka efter borgmästarens löfte – i kontakt med Mikael. Han berättade då att han fortfarande saknar egen bostad.
– Jag skiter i allt det här snart. Jag litar inte på de här människorna. I dag sover jag på en soffa. Under mitt liv som kriminell har jag aldrig behövt sova på en soffa.
Tackat nej
Mikael, som frigavs från ett längre fängelsestraff i december förra året, säger att han fått ett erbjudande om att flytta in i en så kallad träningslägenhet – ett erbjudande han fått tidigare och som han tackat nej till eftersom han inte vill att hans son ska behöva växa upp i en fastighet där det bor personer med missbruksproblematik.
– När vi tittade på träningslägenheten mötte vi en påtänd kille med kökskniv. Jag kommer aldrig att flytta in där.
Mikael har nu börjat tappa tålamodet och säger att han funderar på att helt bryta kontakten med myndighetsföreträdare.
– Vad ska jag göra? Jag får använda de kontakter jag haft tidigare och skaffa ett svartkontrakt.
Mikael är besviken över att löftet ännu inte infriats.
– Jag har varit ute i över tre månader och det här problemet har varit känt i ett år och två månader. Jag kan inte sitta och prata med folk hela tiden. Det hjälper inte mig och dagarna går.
Frustrerande
Ann-Cathrine Hjerdt säger att hon är frustrerad över den uppkomna situationen. På onsdagen tog hon kontakt med privata hyresvärdar i ett försök att hitta en lägenhet åt Mikael.
Enligt borgmästaren beror den uppkomna situationen på att företrädare för Stångåstaden först ska träffa tjänstemän på socialförvaltning för att få information om hur den sociala insatsgruppen arbetar med unga män som vill hoppa av gäng.
– Det är en process som pågår. Men jag tycker att den här frågan om Mikael är väldigt viktig. Det ger signaler till andra killar som vill hoppa av. Jag har försökt att trycka på för att det ska lösa sig, säger Ann-Cathrine Hjerdt.
Vad gör du konkret för att hjälpa Mikael?
– Jag har försökt på morgonen (läs onsdagsmorgonen) att få igång en diskussion så att man kommer i gång med det här. Jag har även sökt andra, privata fastighetsägare. Vi har hamnat i en låsning här som är frustrerande.

Comments