- Det var ikke interessant for meg om medlemmene er kriminelle eller ikke


 
Folk har sagt jeg burde holde meg unna, og at hele gjengen er psykopater. Men de er vanlige mennesker, med vanlige liv. Med en gang du går inn i situasjonen med tanken om at dette er farlige mennesker så har du tapt, da kommer du ikke nær nok.

Det er fotografen Marcel Leliënhof (48) som snakker. Han har brukt de siste fem årene på å dokumentere et miljø mange skildrer som lovløst, og på kanten av samfunnet. Han har fulgt de skjeggete og tatoverte mennene i Hells Angels.

- I HA-bryllup

Med et brennende ønske om å vise at de selverklærte englene er mer enn det bildet vi daglig får servert i avisene, har han tatt fram kameralinsa, og i tett samarbeid med forfatteren Hugo Lauritz Jenssen har han skapt ei bok på godt over 300 sider, som har fått tittelen «Helvetes engeler».

Her er ikke gutta en skinnvest med et påsydd emblem, men unike individer med et ansikt. De er avbildet på kjøkkenet, sammen med kjæreste, barn og kjæledyr. Leliënhof har fulgt medlemmene tett, og vært med i både begravelser og bryllup.

- Jeg føler denne historien er ufortalt. Pressen i Norge fortsetter å fortelle den samme historien om biker-miljøet om og om igjen. Det er alltid noe nytt og forferdelig å melde om i nyhetsbildet. Jeg ville fortelle historien på min egen måte, sier Leliënhof.

- Så du aldri noen skyggesider i miljøet?

- Noen av medlemmene har gått på en smell i livet, og noen enkeltmennesker har gjort kriminelle handlinger, men det gjør ikke hele klubben til en kriminell organisasjon. Jeg opplevde aldri noen ubehagelige eller kriminelle handlinger i den tida jeg var med dem, sier Laliënhof.

Lukket samfunn

Da Marcel gikk i gang med prosjektet hadde han ingen klar fremdriftsplan. Planen var aldri å jobbe med prosjektet i fem år, men etter hvert som tiden gikk ble det sånn. Det som i begynnelsen var et kunstprosjekt, endte med en bok på grensen mellom det kunstneriske og dokumentariske.

- Det er klart du har et ansvar når du følger en gruppe mennesker så tett i et forsøk på å gjenspeile hverdagen deres. Jeg ville jo at resultatet skulle bli så ekte som mulig, sier fotografen.

Det å få innpass blant englene på motorsykler var imidlertid ingen lett jobb for fotografen. Det skulle ta hele tre år før han fikk innpass hos klubbhusene og medlemmene.

Avgjørelsen om å slippe Leliënhof inn bak murene var oppe til debatt hos alle klubbavdelingene i hele verden, før det til slutt ble gitt tillatelse.

- Noen vil sikkert reagere på at bildene ikke gjenspeiler de fordommene de hadde om klubben fra før, men det var heller ikke hensikten med dette prosjektet. Det var ikke interessant for meg om medlemmene er kriminelle eller ikke. Det som var interessant for meg var hvilke mennesker disse bikerne var, sier han.

I løpet av de siste to årene har Leliënhof blitt kjent med nesten alle de hundre medlemmene av motorsykkelklubben i Norge. Han er blitt invitert hjem til familien, og vært med på ulike tilstelninger. Bildet han sitter igjen med er et helt annet enn det som ofte dukker opp i media.

Ingen forsvarer

Til tross for at den velkjente fotografen er opptatt av at Hells Angels fremstilles ensidig i norsk media, er han også opptatt av at han slett ikke er noen forsvarer for klubben. Fotografiene er et forsøk på å belyse noe som er ukjent for mange.

Han vil fjerne det han mener er redsel, frykt og uvitenhet rundt klubben.

- Mange vil sikkert konkludere med at dette er et nyttig pr-stunt fra Hells Angels sin side, men da er det viktig for meg å understreke at medlemmene ikke har hatt noen form for regi over bildene eller teksten i boka, sier Leliënhof.

- Har du laget denne boka for å forsvare klubben?

- Overhodet ikke. Om de vil forsvare seg, får de gjøre det på egenhånd, avslutter han.
Leder ved seksjon for organisert kriminalitet ved Oslo politidistrikt, Einar Aas, sier til Dagbladet at politiet ikke involverer seg i slike prosjekter.
- Jeg har ingen meninger om utstillingen direkte, men jeg kan si at dette er miljøer som politiet betrakter som kriminelle. MC-gjenger er likevel ingen hovedutfordring for oslopolitiet. Det er i hovedsak snakk om mye narkotika og volds-kriminalitet.
 
Hells Angels har tidligere benektet overfor Dagbladet at de er en kriminell gruppe.

- Vi er ingen organisert kriminell gruppe. Hadde vi vært en kriminell bande, hadde vi hatt mye penger og en helt annen livsstil tror jeg, sa Hells Angels Rune «Supern» Olsgaard til Dagbladet den gang.

Comments