"Jag ska ut och döda mitt ex nu"


Han hotade dem för att få sin väst, säger ex-sambon. Bråket gällde hennes hot att hindra honom från att träffa sonen, säger bandidos-ledaren. Polisens avlyssning avslöjar honom brutalt:
– Jag ska ut och döda mitt ex nu, säger han i telefon till sin nya kvinna.
Domen blev ett års fängelse.

Det var natten till 8 mars som polis larmades av ex-sambon i Smedjebacken. Hon berättade hur den 34-årige ledaren för vad som är en tänkt lokal avdelning av det kriminella nätverket bandidos i Borlänge utsatt henne och deras månadsgamle baby för våld och hot.

Kvinnan berättade i rätten hur samtal övergått i bråk, till stryptag, knuff in i en garderobsvägg och till slut hur 34-åringen med båda händerna om hennes strupe lyft henne från golvet.
– Det började susa i öronen, det svartnade för ögonen och så minns jag bara att jag satt på golvet och hörde min son skrika, berättade kvinnan.

Orsaken var en bandidos-väst. En av flera saker som 34-åringen lämnat kvar när paret separerade. Kvinnan berättade hur hon själv packat ner det mesta och burit det till mannen. Hur hon upprepade gånger bet honom att hämta resten. Och hur han gång på gång lovat och svikit som hon tyckte både henne och sonen.

Dagen före händelsen bjöd ex-sambon ut västen till försäljning på internet. Efter några kommentarer tog hon bort den. Då hade nyheten nått ledare i nätverket. Som krävde 34-åringen på en förklaring.
Därför satt kvinnan där på golvet med värkande hals och med fasa såg 34-åringen plocka upp babyn och säga att hon fick välja: skulle han ha västen eller babyn med sig när han gick?
– Jag blev chockad. Över att han valde att göra så. Han kunde enkelt ha tagit västen själv men han valde att hota mig på det sättet, berättade kvinnan.

Hon rusade upp, hämtade västen, lämnade över den och fick babyn i famnen. 34-åringen försvann med västen. Chockad och med barnet i famnen stod kvinnan inför nästa val: Skulle hon låta en så extrem händelse passera utan att agera?
– Jag vet ju att han inte vill bli åtalad för ett sånt här brott. Men om han gör så här med ett barn kan jag då låta honom ta hand om barnet sen? Därför ringde jag polisen, berättade kvinnan.
Polis kom, men 34-åringen flydde. Först en månad senare kunde han gripas. Kvinnan berättade hur hon först då vågade bo hemma med barnen igen.

34-åringen medger bråk, ett lindrigare stryptag och en knuff in i väggen men hävdar att bråket gällde just hans rätt att träffa sonen och ingen bandidos-väst. Samtidigt var han påtaglig ovillig att över huvud taget prata om någon väst.
– Det är inte relevant. Det är inte min väst. Jag bara förvarade den därför att vi då inte hade någon lokal, hävdade han i rätten.

Åklagaren Johan Knies hade nu ett trumfkort. Av helt andra skäl var 34-åringens kretsar avlyssnade. Som överskott av det kunde Falu tingsrätt höra 34-åringen berätta att han skulle döda sambon. Hur en ledare begärt att västen återtogs. Hur 34-åringen strax efter misshandeln för nya kvinnan berättat att han "räddat västen" och att han då var "helt vansinnig".

Comments