– Politiet kom og knuste alle vinduene til Hells Angels

– Vi ransaker lokalene i forbindelse med en pågående straffesak. Jeg kan ikke kommentere detaljene, men politiet skulle ha tak i en person som har tilknytning til denne saken, sier operasjoneleder Knut Dahl Michelsen ved Hordaland poltidistrikt til BA ved 1030-tiden torsdag.
Han vil ikke bekrefte om de har knust alle vinduene på stedet.
– Etter det jeg vet skal det være knust én rute i forbindelse med at politiet tok seg inn, sier han.
 
VIL IKKE SI HVORFOR
Dahl Michelsen vil ikke uttale seg om hvorfor poltiiet har gått til aksjon.
– Jeg har ingen detaljer om denne saken, sier operasjonslederen.
– Har dere gjort noen beslag?
– Det kjenner jeg ikke til.
– Har dere funnet vedkommende dere jakter på?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Vi har tatt med oss en peron fra adressen.
– Men dette var ikke vedkommende dere søkte etter?
– Det har jeg ingen opplysnigner om.
– Hvorfor ble vedkommende bragt inn?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere.
 
REDDE NABOER
En nabo sier til BA at hun ikke tør å gå så nær den pågående aksjonen, fordi hun har dårlige erfaring fra tidligere aksjoner.
– Da blir jeg stoppet og kom meg verken frem eller tilbake, sier naboen.
Hun var på tur med hundene sine da politiet kom til Helldalen.
– De er her stadig vekk, men denne gangen tror jeg ikke det var noen fra Hells Angels der da de kom, for ingen av bilene deres står her, sier hun.
ÅPNET I 2011
Den gamle NSB-tunnelen i Helldalen ble motorsykkelklubbens ferskeste tilholdssted i Norge da det åpnet våren 2011. Fra 1996 hadde Renegades MC hatt tilhold i lokalene, men i 2011 gikk de fra å være en prøveklubb til å bli fullverdige HA-medlemmer.
Rapporten «Politiets bekjempelse av kriminelle MC-gjenger 2011-2015» retter seg mot de «klubber og personer som tilhører den delen av MC-miljøet som definerer seg ut av det etablerte samfunnet, eller i hvert fall det lovlydige motorsykkelmiljøet, og som følger sine egne lover og regler».
De såkalte énprosenterne er klubbene Hells Angels, Bandidos, Outlaws og Coffin Cheaters og deres offisielle støtteklubber.
Politiet mener at medlemmene i disse klubbene ofte er involvert i grov kriminalitet, særlig narkotika, torpedovirksomhet og vold.
 
– BESLUTNING FRA TINGRETTEN
Politiadvokat Magne Sylta sier til BA ved 1100-tiden at de hadde en beslutning om ransaking fra Bergen tingrett.
– Vi skulle innhente en person i forbindelse med en sak, sier han.
– Har dere pågrepet denne personen?
– Det vil jeg ikke kommentere. Vi har pågrepet en person, sier Sylta.
Han har ingen ytterligere opplysninger om hva saken gjelder.
– Av etterforskningshensyn må jeg være sparsommelig med opplysninger på det nåværende tidspunkt, sier han.
– Har dere gjort øvrige beslag?
– Det har jeg ingen opplysninger om.
– Er aksjonen på stedet avsluttet?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Sylta.
 
– DETTE ER IKKE EN HELLS ANGELS-AKSJON
– Dette er ikke en Hells Angels-aksjon. Det er en enkeltperson som har gjort noe straffbart. Han er nå pågrepet. Jeg kan ikke kommentere siktelsen, sier seksjonsleder for organisert kriminalitet, Jørn Solsvik, til BA ved 1130-tiden.
Han bekrefter at også en annen person er tatt med inn, og at det ikke har vært én aksjon, men to. Samtidig som politiet rykket inn i Helldalen, var de også på Askøy.
– Dette er en pågående etterforskning. Jeg kan ikke kommentere ytterligere. Bergen tingrett har gitt oss anledning til å pågripe, og det har vi gjort, sier Solsvik.
 
UENIGE
Da Bergen journalistlag arrangerte et møte mellom politiet og Hells Angels i fjor høst, var det stor avstand mellom klubben og lovens lange arm. Det var også første gang de møttes til debatt.
– Vi er en demokratisk organisasjon, har ingen ledere og tar alle avgjørelser med to tredels flertall, hevdet Hells Angels-medlem Rune «Supern» Olsgaard.
– Vi anser Hells Angels Bergen som en kriminell organisasjon, sa stasjonsjef Olav Valland ved Hordaland politidistrikt.
Han vedgikk at politiet har gjennomført noen oppsiktsvekkende aksjoner mot MC-klubber opp gjennom.
– Jeg skjønner at noen aksjoner kan ha virket voldsomme, men de er gjennomført for å forebygge kriminalitet, sa politisjefen.
 
TRAKASSERT
HA-folket og deres tilhengere mener på sin side at de blir forfulgt og trakassert av politiet.
– Nei, det stemmer ikke. Vi går etter kriminalitet, ikke etter de som liker å kjøre sykkel. Vi trakasserer ikke MC-klubbmedlemmer, sa Valland.
På denne tiden i fjor skrev BA om en episode da politiet sto utenfor Hells Angels lokaler i 24 timer. Da hadde klubben invitert medlemmer fra inn- og utland til fest i klubblokalene i Hardangervegen.

Comments