Vem ska bekämpa de kriminella gängen?

 
– När jag satt på Hall 2006 till 2007 och bestämde mig för att hoppa av berodde det på att personer trodde på mig fast att jag fortfarande var en idiot.

Enligt hans erfarenheter betyder det mycket om det finns jobb och bostad åt den som tar klivet från yrkeskriminalitet till Svenssonliv.

– Det är lite läskigt att höra hur ni säger att det inte ska finnas "räkmackor eller gräddfil för kriminiella ". Jag tror att man måste prata om kriminalitet utan prestige och inse att om man hjälper en sådan här individ så slipper man utgiften senare eftersom en sådan person kostar samhället så mycket mer i längden.

Lasse Wierup nämnde att andra europeiska länder har strafflindring för kriminella som bidrar till att brott klaras upp. Ulrika Herbst svarade att hon tror att hon ihop med sina kolleger inom rättsväsendet skulle kunna få ihop en ganska lång önskelista på verktyg att använda i kampen mot gängkriminaliteten, därmed inte sagt att samhället blir lättare att leva i.

Comments