Morddömde ledarens brevväxling med Acar



Alexander Ivanovic dömdes till livstidsfängelse för två mord och fyra mordförsök. Han har överklagat hovrättens dom till Högsta domstolen. Kontakten med utsidan är begränsad men Ivanovic har fått brev från OG-presidenten Denho Acar.
 
NÄSSJÖ/BERGSJÖN/SOLLENTUNA. Original gangsters vicepresident Alexander Ivanovic, 32, sitter på häktet i Sollentuna i väntan på att Högsta domstolen ska ta ställning till om livstidsdomen mot honom ska prövas igen.

Kontakten med utsidan är begränsad men Ivanovic har fått brev från OG-presidenten Denho Acar.
– Han säger att "en vicepresident går inte och skjuter folk", säger Ivanovic till GT.

Både tingsrätten och hovrätten ansåg att Alexander Ivanovic, vicepresident i Original Gangsters, gjort sig skyldig till två mord och fyra mordförsök och dömde honom till livstids fängelse.
Alexander Ivanovic hävdar dock att han är oskyldig, vilket han berättar när han ringer från häktet i Sollentuna.
– Jag har gjort mycket skit i mitt liv, men jag har aldrig dödat någon, säger han i samtalet.
Han tror att hans roll i OG påverkat hur hans fall bedömts.
– Jag är dömd på det jag är medlem i, känns det som.

Alexander Ivanovic har tagit hjälp av Göteborgsadvokaten Björn Hurtig och överklagat domen till Högsta domstolen. Han vill frikännas från samtliga brott.

Begränsad kontakt med omvärlden

I väntan på HD:s beslut sitter han nu alltså i Sollentuna. Kriminalvårdens godkännande om att Ivanovic får ringa till GT gör att han kan kontakta oss. I övrigt är kontakten med omvärlden begränsad. Han vet inte ens om han fortfarande är vicepresident i Original gangsters.
– Jag får inte ha någon kontakt med någon på utsidan men det ser nog likadant ut. Men jag har inte fått någon uppdatering på det där, säger Alexander Ivanovic och gissar att någon annan, tillfälligt, har tagit över hans roll.

En som han ändå har haft kontakt med är Denho Acar, OG:s president.
– På brev, säger Alexander Ivanovic.

Hur ser han på detta?
– Han förstår ingenting heller. Han säger att "en vicepresident går inte och skjuter folk".
Alexander Ivanovic fortsätter:
– Jag ska vara ärlig. Jag har gjort mitt slit. Jag trodde att jag hade gjort färdigt mina fängelseturer.
"Gjort mitt slit" säger du - krävs en del för att komma upp i den positionen du har?
– Jo, det är väl klart, det förstår väl alla att ja... Det ligger lite bakom. Men jag har aldrig gjort ett mord. Så långt har jag aldrig gått.
Alexander Ivanovic förekommer under 28 avsnitt i belastningsregistret. Han har flera fängelsestraff bakom sig. Nu senast för bedrägeri och innan det grovt vapenbrott.

Mordet i Nässjö

Det första mordet Ivanovic dömts för ägde rum i Nässjö i februari i fjol. Då hade han precis blivit frisläppt från ett tidigare fängelsestraff.
I Nässjö besköts ett oskyldigt par i 60-årsåldern i sitt hem. De båda träffades i huvudet, mannen avled direkt och hans fru skadades svårt men överlevde. Dock avled kvinnan i samband med rättegången i våras.
Polis och åklagare har utgått från att parets sköts av misstag. Det tänkta offret tros vara en tidigare granne till paret som anlitat OG för att driva in en skuld men sedan inte betalat tillräckligt för deras tjänst.

Man sköts i Bergsjön

Några månader efter Nässjömordet sköts en 43-årig man ihjäl i sitt hem i Bergsjön. Han stod i köket när någon sköt fyra skott in genom fönstret. I köket fanns ytterligare tre personer varav en träffades men överlevde.
Gällande Denho Acar så pågår en rättsprocess även mot honom, men i Turkiet. Han är misstänkt för inblandning i en rad brott så som utpressning, mordbrand och mordförsök, däribland brandattentatet mot Café Vasa i Göteborg 2006.
Efter detta flydde han till Turkiet och var efterlyst i flera år. Men i somras tog turkiska myndigheter över lagföringen av OG-presidenten.

Comments