Så bluffar gängen om lyxiga livsstilen


Lyxiga bilar, fester och stora pengar. Så framställs livet för mc-gängens toppar i deras egna kanaler på sociala medier.
Men verkligheten för den svenske Satudarah-presidenten Ahmad Zein som för en vecka sedan dömdes till tio års fängelse var en annan - enligt honom själv.
- Visst är det en myt att alla gängmedlemmar gör stora pengar. Gänglivet kostar ofta betydligt mer än det smakar, säger Lasse Wierup, författare och expert på mc-gäng.

För en vecka sedan dömdes sju män för grovt narkotikabrott efter att ha tagits på bar gärning i Lund med kokain värt cirka 40 miljoner kronor.
Fem av dem tillhör mc-gänget Satudarah. En högt uppsatt ledare från Holland, gängets president i Malmö och tre andra medlemmar dömdes till tioåriga fängelsestraff.
- Det här är mycket farliga personer, sa Petra Stenkula, ställföreträdande chef på länskriminalen, när åtalet väcktes.

Visar upp lyxliv på Facebook

Satudarah är relativt nya på den svenska gängkartan.
I december förra året sa Skånepolisen att Satudarah hade etablerat sig i Sydsverige. Den avdelning av Satudarah som enligt polisen då fanns i Malmö hade en kärna av medlemmar från gänget La Familia.
- Det är max tio personer i kretsen här i Malmö, vi har god kontroll på vilka de är, sa Petra Stenkula då.
På Facebook visar mc-gängen ofta upp en bild av ett liv kantat av fester, resor och pengar. Men trots att kokainet de greps med var värt hisnande belopp hävdar ledaren Ahmad Zein, ledare för mc-gänget Satudarahs första svenska avdelning, att han levt långt ifrån glamouröst.

Ledaren: "Jag är inte rik"

- Om ni undrar över inkomster så har ni fel man. Jag är inte rik. Jag har en femhundring i spegeln i badrummet, det är allt jag har. Jag lever inget lyxliv, har Zein sagt i förhör.
Trots att han greps med narkotika värt 40 miljoner vill han själv hävda att han lever ett enkelt liv.
- Min lägenhet är fattig och jag har aldrig haft några pengar.
När den 35-årige ledaren för Satudarah i Holland kom till Malmö för att, enligt egen uppgift, organisera gängets expansion i Sverige var det Zeins uppgift att underhålla honom.

Träffades i Holland

- När "nomade" är här måste man bjuda ut dem men jag har tyckt att det var pinsamt eftersom jag inte har några pengar. Det enda jag har kunnat erbjuda är att titta på svenska tjejer, säger Zein i förhör.
Zein berättar att han lärde känna Satudarahs ledare på en fest i Holland. Den första kontakten med Satudarah ska dock ha skett via Facebook.
- De skulle skicka flera "nomades" till Sverige då man ville starta en klubb här. De skulle alla ha samma koncept och struktur, som McDonald's, säger Zein.
Han hävdar i förhör att klubben inte skulle syssla med något kriminellt.
- Medlemmarna ska ställa upp för varandra om de till exempel behöver skjuts någonstans, man hjälper varandra som bröder.
- Jag vill inte göra något dumt, jag har min familj att tänka på och jag vill bara ha ett föreningsliv, säger han i förhören.

Dömdes för knarkbrott

Men rätten har inte tagit något intryck av Zeins vittnesmål, utan dömde honom till tio års fängelse för grovt narkotikabrott.
Ahmad Zeins advokat Ulrika Bengtsson framför att hennes klient nekar till brott.
- Domen kommer att överklagas då min klient vidhåller att han är oskyldig till det brott han åtalats för. Åklagarens bevisning bygger enbart på spekulation om vad som har sagts och gjorts av de åtalade i målet. Det finns inga konkreta bevis som visar att min klient varit medveten om transporten av narkotikan, skriver hon i ett mejl till Kvällsposten.

Comments