Advokaten hann inte med förhandlingen.


 
Advokaten hann inte med förhandlingen. Då ringde han in en högt uppsatt medlem i Bandidos som ersättare.
 
Nu får han kritik från Advokatsamfundet.
– Det blev fel helt enkelt, säger advokaten.
 
Den 49-årige Stockholmsadvokaten hade en förhandling i Förvaltningsrätten i Uppsala den 3 april i år.
 
Men dagen innan mejlade han in till rätten och meddelade att han inte skulle hinna. Istället föreslog han en ersättare.
 
Förvaltningsrätten godtog advokatens begäran och förhandlingen genomfördes som planerat.

Dömd för narkotikabrott

Men ersättaren väckte uppmärksamhet.
På halsen hade mannen mc-gänget Bandidos symbol tatuerad och en av lagmännen lade även märke till vad som såg ut som "fängelsetatueringar" på mannens knogar.

Vid en närmare undersökning visade det sig att mannen, en 38-årig man bosatt i Stockholm, är en högt uppsatt medlem i Bandidos.
 
Mannen dömdes 2007 till tio års fängelse för grovt narkotikabrott och grov narkotikasmuggling. Under tiden i fängelse studerade han - och tog ut en juridisk kandidatexamen.

Utreddes av Advokatsamfundet

Den 49-årige advokaten hävdade att ersättaren var knuten till en advokatbyrå i Solna. Byrån är dock inte är registrerad hos advokatsamfundet - något som bryter mot bestämmelserna kring vem som får agera offentligt biträde i en rättegångssal.

När Advokatsamfundet genomförde en utredning av händelsen visade det sig även att advokaten inte inhämtat samtliga klienters godkännande för ersättaren. Han tilldelas därför en erinran från samfundets diciplinnämnd.

 "Det blev fel helt enkelt"

Advokaten säger till Aftonbladet att han vanligtvis inte sysslar med ärenden i Förvaltningsrätten.
– Jag var begärd av en kille och så fick jag två till. Dagen innan insåg jag att jag inte skulle hinna. Jag tänkte 'ska jag ringa upp och säga att jag inte kan eller ska jag försöka ordna någon annan?", säger han.

Advokaten hade tidigare varit i kontakt med Bandidosmedlemmen som sökt jobb på hans firma.
– Det enda jag tänkte på var att han sa att han hade gjort sådana jobb tidigare. Jag tänkte inte så mycket på det. Det blev fel helt enkelt. Det blev det, säger advokaten.

Comments