Hells Angels mördare berättar om mc-kriget - Jønke berättar

Danske Hells Angels-veteranen Jønke Nielsen, 54, är aktuell med en ny bok om sitt liv.

För tidningen Ekstrabladet berättar den morddömde HA-medlemmen om det blodiga mc-kriget med Bandidos på 90-talet.

Han beskriver tiden som en evig våldsspiral. – Det var vanvett, säger Jønke Nielsen i dag.



Fastän han passerat 50 så har tiden inte fått Hells Angels-veteranen att mjukna. Mannen som mördade Bullshit-presidenten Henning "Makrillen" Norbert Knudsen är lika kaxig som alltid. Och han ångrar inte alls de många konflikter han varit en del av.

Antingen som direkt inblandad eller - på senare år - som kunnig i råd och dåd: som en consigliere, à la maffiastruktur. Han beskriver sig själv som en "hök".

För några år sedan flyttade Jønke från hemstaden Köpenhamn till Esbjerg på den danska Nordsjökusten, där han medverkat till att etablera en ny Hells Angels-avdelning. Klubbhuset ligger i en gammal kontorsbyggnad i utkanten av Esbjerg - det är här danska tidningen Ekstrabladets reportrar träffar honom. Jønkes rum i lokalerna fungerar som hans privata mottagning.

"Jag ger mig inte"

Han är ledande HA-medlem och dömd för mordet på Bullshit-presidenten "Makrillen" 1984.
Det var detta mord som blev en blodig slutpunkt för det första mc-gängkriget i Danmark, men inte slutet för Jørn Jønke Nielsens inblandning i konflikterna.

Senare följde det så kallade stora nordiska mc-gängkriget, under 90-talet - ett krig som skördade elva dödsoffer, varav två oskyldiga människor som inte hade med mc-gängen att göra.

De senaste gängkrigen bröt ut 2008 när HA var i öppen konflikt med en rad kriminella invandrargrupperingar. Dessutom har den 54-årige Jønke under årens lopp figurerat i högre och lägre grad i många strider. En del av dem självförvållade, andra - enligt Jønkes egen utsaga - pådyvlade.

Under Jønkes första två år i Esbjerg var hans HA-avdelning i öppet krig med en av Bandidos lokala stödgrupper. I sin nya bok - fjärde delen av hans självbiografi - berättar Jønke om mycket av detta.


Är du en konfliktmagnet?
– Nej, men jag ger mig inte. Många gånger behövs det en fast hand. Jag har aldrig väntat på att andra ska lösa problemen för oss. Och jag är inte den som sticker när det börjar bli hett om öronen. För att stifta fred krävs det en hök som jag, menar han när den danska tidningen träffar honom i klubblokalen i Esbjerg, säger han till Ekstrabladet.

"Jag ber inte om ursäkt"

Runt området finns ett lågt plank, och mitt på planen vajar den danska flaggan på en stång. Tidigare har alltid höga plank och inhägnader varit typiska för mc-gängens borgar.
– Det finns ingen anledning att stänga in sig fullständigt, säger Jønke om planket.

De senaste konflikterna i Esbjerg har huvudsakligen utkämpats med rått våld, klubbor och knivar – inte alls som under 90-talets mc-gängkrig. Då var pansarskott och handgranater vanliga vapen.
I dag talar Jønke om den tiden som "vanvett":

– Jag vill inte sitta här och två mina händer. Det var en evig våldsspiral. Jag var inte jätteförtjust i det. Det var en vanvettig kurs, säger han till Ekstrabladet.


I andras ögon kan ert agerande verka hänsynslöst, omoget och helt utan respekt för andras väl och ve. Vad säger du om det?
– Men jag ber inte om ursäkt, eller försöker släta över. Först tycker jag att polisen och medierna ska be om ursäkt för sina roller under mc-gängkrigen, säger Jønke till Ekstrabladet.

Comments