Klippte av fingret

 
KRISTINEHAMN. Offret fick välja vilket finger han ville få avklippt - han valde lillfingret då det är det han använder minst när han spelar gitarr.
Anledningen bakom den brutala misshandeln ska enligt offret vara en knarkskuld och som kan ha drivits in på uppdrag av ett mc-gäng.
Men det vägrar gärningsmannen att kommentera

I dag börjar rättegången mot två män, en i 30-årsåldern och en i 25-årsåldern. De två personerna står åtalade för en grov misshandel som ska ha inträffat i slutet av oktober i fjol på grund av att offret var skyldig dem pengar för narkotika, som Värmlands Folkblad skrev om först.

 En man ska då ha lurats till en lägenhet i Kristinehamn där de två åtalade befann sig. I förhör berättar offret hur mannen i 25-årsåldern plockade fram ett "kit med tortyrredskap" innehållande bland annat ett knogjärn, två knivar och en tång.
– Och så frågar han vilket finger jag väljer. Och jag tror ju fortfarande att nu ska de skrämmas riktigt här så ... Fast jag visste ju inte helt säkert så jag tar ju fram högerhanden, säger offret i förhör och berättar att han valde lillfingret då det är det finger han använder minst när han spelar gitarr.
 

Klippte av fingret

Offret fick en tygbit instoppad i munnen och hölls fast av mannen i 30-årsåldern. Sedan tog mannen i 25-årsåldern tången och klippte av lillfingret på högerhanden. Offret beskriver i förhör att "det gjorde vansinnigt ont". Därefter stack mannen i 25-årsåldern en kniv i offrets vänsterhand.

 Mannen i 25-årsåldern försvann sedan från längenheten. Kvar var offret och mannen i 30-årsåldern som letade efter det förlorade lillfingret. Men det hittade de inte. Mannen i 25-årsåldern, som har erkänt brott berättar att han tog det med sig för att visa sina uppdragsgivare.

 Han säger att han hade en skuld till dessa och han fick välja mellan att ge dem sina fingrar eller offrets.
– Ja, jag hade någon, strax över tusen kronor. Två-tretusen i skuld kanske. Och den skulle strykas ifall jag hjälpte till, säger han i förhör.
 

Ett mc-gäng

Enligt offret ska mannen i 25-årsålderns uppdragsgivare ha varit ett känt mc-gäng.
– Jag tror ju naturligtvis att det ligger något sådant högst upp. Men jag har ju med flit inte frågat. Så jag kan inte säga något egentligen förutom vad jag har hört på ryktesvägar, säger han i ett polisförhör och nämner sedan det aktuella mc-gänget.

 Men mannen i 25-årsåldern vill inte bekräfta detta, han vill inte alls diskutera vem han agerat på uppdrag av. Men han berättar att han visade upp fingret för sina uppdragsgivare i efterhand.
Den medåtalade mannen nekar till brott.
– Nej, jag vet ingenting för fan... Inte ett dugg, säger mannen i 30-årsåldern i ett förhör.
På måndagen hölls rättegången i fallet.

Comments