Voldsmann: - Jeg har startet et nytt liv


NOTODDEN: 34-åringen som nå står tiltalt for ran, vold og grove narkotikaforbrytelser, sier han har begynt et nytt liv. Han kaller også tilknytningen til Mongols MC Norway for et tilbakelagt kapittel.

34-åringen er tidligere dømt for en rekke alvorlige voldsepisoder og brudd på narkotikalovene. Sist dom var i Tønsberg tingrett i oktober i fjor, da han ble dømt til to års fengsel for vold i forbindelse med et internt MC-oppgjør. Den saken er anket. Mannen har nå sittet varetektsfengslet siden han banket opp en mann på Notodden i mars 2014.

– INGEN RANSMANN

Denne gangen står han blant annet tiltalt for sistnevnte hendelse og for ran av personer som oppholdt seg på en hytte på Notodden Camping, der blant annet en pc ble borttatt. En 20-åring er medtiltalt i ranssaken. Også han nekter for ran.
I Aust-Telemark tingrett i går innrømmet 34-åringen oppbevaring av nesten 60 gram amfetamin og at han hadde gitt en person i leiligheten sin juling i mars 2014. Se omtale av straffesaken i TA 13. januar for tiltalepunktene. Ransstemplet ville han derimot ikke ha på seg.

PENGEOPPGJØR

Historien bak ranstiltalen er at den medtiltalte 20-åringen fikk med seg 34-åringen og en annen kar – pluss en sjåfør for å dra til personen som oppholdt seg i campinghytta. Denne personen skyldte ifølge 20-åringen ham lønn etter en jobb han hadde utført over en måneds tid. Det dreide seg om mellom 10 000 og 15 000 kroner. Ifølge 34-åringen ble han med fordi han er en mangeårig familievenn av 20-åringen. Da de ankom campinghytta eskalerte bråket  raskt.
– Jeg stiller meg helt uforstående til at jeg skal ha begått noe ran. Jeg var til stede i campinghytta, men jeg var med for å prøve å få til en dialog mellom han som hadde trenert at 20-åringen ikke fikk pengene sine. Vi gikk dit det var fest og støy og banket på. En fyr åpnet og vi gikk inn. Det var tre personer i hytta. Det ble raskt et munnhoggeri mellom de to, forklarte 34-åringen i Aust-Telemark tingrett.
Mens de andre personene ble karakterisert som «temmelig drita» karakteriserte han seg selv som «ikke ved sine fulle fem» fordi han var ruset på narkotika.
- I stedet for rolig dialog blir det krangling og knuffing. Det hele kom ut av kontroll – kaos rett og slett. Jeg prøvde å skille dem som slåss. Jeg deltok altså ikke i slåssingen, men prøvde å skille dem, forklarte 34-åringen.
Han avviste helt at han eller andre hadde hatt med seg en kniv og en batong og at han hadde tatt med seg noe fra hytta, men innrømmet å ha vært hardhendt. 34-åringen kalte det oppspinn at han og en medfølgende muskelbunt opererte som torpedoer denne kvelden – på vegne av 20-åringen.

SYNGER I KOR

34-åringen forklarte at han var på et mørkt sted på denne tiden av livet sitt på grunn av en tragisk hendelse. Han ruset seg døgnet rundt. Han er glad han ble satt i fengsel i mars 2014. Det har ifølge ham selv snudd opp ned på livet hans.
– Jeg hadde akkurat mistet kjæresten min og var langt nede. Det har vært hardt å kjempe seg frem dit jeg er i dag og dette er et kapittel i livet jeg ønsker å legge bak meg. Jeg har jevnlige samtaler med psykolog og prest og har tatt sinnemestringskurs. Jeg leverer urinprøver en gang i uka og prøver å gjør ting rett. Jeg synger i et kor og har ordnet meg en jobb når jeg slipper ut. Jeg har en plan med livet mitt, men jeg vet jeg skal sitte i fengsel en stund fremover sa han.


Comments