Eirik Jensen i ny bok: «Jeg lå på glattcelle, et nakent og jævlig rom»

Garasjeinngangen på Politihuset i Oslo og Eirik Jensens bok (montasje)

GIR UT BOK: Eirik Jensen er fortsatt under etterforskning av politiet for grov korrupsjon. Onsdag ga han ut en bok der han forteller om sitt politiliv og pågripelsen i 2014. Bildet viser innkjøringen til garasjen på politihuset på Grønland i Oslo, der Jensen ble pågrepet av sine egne i februar i fjor.
Foto: Karlsen, Anette/NTB scanpix, faksimile av Eirik Jensens bok/Kagge forlag


Boka «På innsiden.Historien om mitt politiliv», lanseres av Kagge forlag torsdag denne uken.
Jensen har skrevet boka i samarbeid med forfatteren Thomas Winje Øijord.

I boka skriver 57-åringen at pågripelsen, der han ble siktet for grov korrupsjon, kom som et sjokk.
– I ettertid husker jeg lite av dagene på glattcella i Bærum politidistrikt. Jeg gikk gjennom flere avhør, ellers lå jeg bare der, kikka i taket, avbrutt av noen få samtaler med advokaten min, skriver Jensen i boka.

Han beskriver selve pågripelsen som «Science fiction»:
– Jeg hadde aldri sett noen av dem før, men de hogg tak i meg og sa noe jeg ikke helt hadde forventa å høre: «Du er arrestert».

Skjønte at det dreide seg om en kilde

– I begynnelsen ante jeg ikke hva de var som hadde ført meg hit, men i løpet av det første avhøret skjønte jeg i det minste litt. Jeg skjønte ikke hva, men jeg skjønte hvem dette dreide seg om. Nemlig Henrik, en av mine informanter gjennom flere år - en mann som helt siden 1990-tallet har hjulpet politiet med en rekke kjente og mindre kjente saker, skriver Eirik Jensen.

Selv om det ikke går direkte fram av boka er «Henrik» ansett som hovedmannen i den såkalte hasjligaen i Bærum, investoren Gjermund Erik Cappelen.

Hasjsaken og Cappelen var grunnen til at Eirik Jensens navn dukket opp i politietterforskningen (Se faktaboks).
Jensen beskriver i boka «Henrik» som en unik informant, og som «et leksikon» i forhold til narkotikarelatert kriminalitet i Norge.

Kontroversielle metoder

Før pågripelsen hadde Eirik Jensen vært en profilert politimann i Oslo i over 30 år.
Han har aldri lagt skjul på at han har valgt utradisjonelle arbeidsmetoder. Blant annet frontet han aktivt en egenutviklet arbeidsform døpt «dialogmodellen».

Han har også vært åpen i media om at han ofte snakket direkte med de kriminelle og spesielt utsatte grupper.
I boka forteller han at dagene på glattcelle i Bærum gikk hardt inn på ham, og at han ikke orket tanken på å møte offentligheten.
– Jeg orket ikke tanken på å møte i retten og samtykket i stedet til varetektsfengslingen. På utsiden ante jeg at mediekjøret tok av og for første gang i livet følte jeg meg hjelpeløs, skriver Jensen.

Senere ble han flyttet fra Bærum politihus til varetekt i Kongsvinger fengsel.
Han gjentar flere ganger i boka hvordan «celle nummer fem» var hans hjem i flere måneder og forteller om en følelse av å miste kontrollen.

I avhørene hevder Jensen han var svært redd for å sette kildene sine i fare.
– Jeg måtte rettferdiggjøre ikke bare politijobben. Det som hadde definert og forma meg, men hele livet mitt. Jeg følte at jeg måtte forsvare min egen eksistens.
– Det var enkelt for meg å svare på konkrete forhold i mitt privatliv, men da vi snakka om virksomheten jeg har drevet som informantbehandler, kom vi raskt inn på arbeidsmetoder og andre detaljer som er underlagt streng taushet, skriver han.
«(..) det kan være ensbetydende med dødsdom for dem jeg utleverer», skriver Eirik Jensen.

Fortsatt under etterforskning

Eirik Jensen (forfatterportrett)
FORTELLER SIN HISTORIE: Eirik Jensen er løslatt i påvente av en påtalebeslutning i saken. Han har hele tiden hevdet at han er uskyldig.
Foto: Ragna Lise Vikre / Kagge forlag
Gjennom arbeidet sitt i Oslo politidistrikt mot alvorlig organisert kriminalitet fikk Jensen tett kontakt med ulike kriminelle grupperinger som A-gjengen, B-gjengen, Young Guns, Hells Angels og Bandidos.
Etter hvert steg Eirik Jensen i gradene. Han ble en sentral leder i politiet, og profilert blant annet som sjef for Oslo-politiets gjengsatsning.

Da polititoppen plutselig ble pågrepet og siktet for korrupsjon i fjor var han plutselig selv mistenkt for å drive alvorlig kriminalitet.

Spesialenheten for politisaker har en svært omfattende etterforskning mot ham, og Jensen satt varetektsfengslet i litt over tre måneder.

Siktelsen gjelder grov korrupsjon og medvirkning til grov narkotikaforbrytelse.
Eirik Jensen har hele tiden hevdet sin uskyld og nekter straffskyld.
En påtaleavgjørelse i saken er varslet våren 2015.

Forlaget: – Ikke et forsvarsskrift

Erling Kagge
GIR UT JENSEN-BOK: Kagge Forlag ved forlegger Erling Kagge.
Foto: Holm,Morten / NTB scanpix
Kagge forlag beskriver Jensens bok som en biografi.
– Boka handler om hans liv i politiet gjennom 32 år. Den handler om alt fra hans oppvekst på Nesodden til arrestasjonen og dagene etter det, sier Erling Kagge til NRK.
 
Han avviser at boka er Jensens forsvarsskrift.
– Overhodet ikke. Dette er Eirik Jensens fortelling om seg selv. Kagge forlag inngikk en avtale med ham allerede 10. desember 2012 om å lage hans biografi. Det er et prosjekt vi har jobbet med lenge, sier forleggeren.
– Hvilke vurderinger er gjort under etterforskningen og før rettsprosessen?
– Det har vært en ganske enkel vurdering. Vi synes ikke det er noe galt å fullføre bokprosjektet. Dette er også en historie ikke minst NRK og alle andre medier har jaktet etter, men nå kommer den hos Kagge forlag.
Han understreker at forlaget har gått nøye inn i ulike etiske sider av publiseringen.
– Vi har gjort nøye vurderinger av hva han kan fortelle og ikke. Det er viktig at det ikke blir en forhåndsprosedering og det har også vært viktig å ivareta personvernet hans.
– Boken handler om Eirik Jensens liv, herunder en rekke personer han har arbeidet med. Bare noen få er omtalt ved navn, blant annet noen sjefer i Oslo-politiet. De fleste andre er anonymiserte. Alle spekulasjoner om hvem som er hvem i boken må stå for avsenders regning, understreker Kagge.
 

Comments