HA-medlemmer i retten for å ha truet politibetjent på utested

Tre personer, to fra Hells Angels-miljøet i Tromsø og en fra supportklubben Shit Happens, møtte tidligere denne uka i Senja tingrett tiltalt for trusler og vold.

FINNSNES: En politibetjent skal ha blitt truet av de tre personene på utestedet Ottos på Finnsnes i romjula. Avisa Nordlys skriver at to av de tiltalte har tilknytning til Hells Angels-miljøet i Tromsø, mens den siste er tilknyttet supportklubben Shit Happens.

- Jeg skulle kjøpe drinker i baren da tre personer kom og omringet meg. Den ene bøyde seg ned med ansiktet helt opp i mitt ansikt, kalte meg «purkejævel» og ba meg stikke av. Men jeg kunne ikke stikke av, for jeg var fastlåst i situasjonen, og han var skremmende, aggressiv og intens, fortalte en politibetjent i retten.

Politibetjenten forklarte videre at han tidligere har blitt truet med kniv, men at denne siste hendelsen var mye mer skremmende.

I retten forklarte de tiltalte at episoden var harmløs.
- Vi var i veldig god stemning. I baren gjenkjente jeg politimannen i sivil, stakk fingeren i sid på ham og sa «hei, purkejævel». Det var ikke noe aggressivt, det var bare for å vise at jeg var der, fortalte en av de tiltalte ifølge Nordlys.

Aktor i saken, Einar Sparboe Lysnes, forteller overfor avisa at man forfølger alle tilfeller der politifolk blir truet, uansett om de er i sivil eller på jobb.
- Truslene oppleves som mer alvorlige for fornærmede når de kommer fra personer som er tilknyttet Hells Angels, sier Sparboe Lysnes.

Comments