R.I.P. Luna Mandic

Mamman om Lunas död i bilexplosionen



Luna Mandic blev bara fyra år gammal.
I fredags var hon och fiskade med sin pappa och två av hans vänner – på vägen hem sprängdes deras bil.

Luna Mandic förklarades senare död på sjukhuset efter att hennes mamma fått ta avsked av dottern.
– Hon dog klockan tjugo i fem den 13 juni. Det är samma dag som jag är född. Det är bara helt fruktansvärt, säger hennes mamma Dusica Perovic, 29.

Fredagen den 12 juni hade Luna Mandic, 4, varit och fiskat tillsammans med sin pappa Dejan Mandic, 29, och två av hans vänner. Tidigare på dagen hade de lämnat av hennes mamma, Dusica Perovic, 29, vid Frölunda torg.
– De köpte lite grejor för fisket och när de skulle åka i väg sa hon till mig: "Mamma, du ska inte följa med oss, jag ska bara umgås med pappa i dag. Men du vet att jag älskar dig, men du måste jobba och tjäna lite pengar så att jag kan få alla presenter jag vill", säger Dusica Perovic.
Det var sista gången hon såg sin dotter i livet.
– Jag pratade med dem vid fyratiden och de sa att de hade jätteroligt men att de skulle åka hem för det var kallt och lite blåsigt. De skulle hämta mig vid Frölunda torg efter jobbet. Jag väntade och väntade, men de kom aldrig.

Bilen exploderade

På fredagseftermiddagen kom i stället ett larm om att en bil exploderat på väg 155 i Torslanda precis utanför brandstationen. En granne till olycksplatsen har berättat hur smällen var så kraftig att varenda fönsterruta i huset skallrade.

I bilen satt Luna Mandic, hennes pappa Dejan Mandic och två av hans vänner.
– Jag läste en artikel om vad som hänt och när jag såg att det var ett barn och några vuxna som var i bilen fick jag bara en känsla av att någonting var fel, säger Dusica Perovic och tillägger:
– Jag åkte direkt till Östra sjukhuset. Läkarna sa att jag måste sitta och vänta och jag sa till dem att jag bara kände att det var min dotter. Det är något man bara känner som mamma.

Till slut fick hon träffa sin dotter.
– Efter att jag väntat i tre timmar så fick jag träffa henne. Läkarna visste att hon inte skulle överleva, men jag fick träffa henne medan hennes hjärta fortfarande slog. Hennes hjärta kunde inte slå själv utan hon fick hjälp av en respirator. Jag fick ligga bredvid henne i sängen i nästan tio timmar.

En glad flicka

Luna Mandic förklarades död klockan 04.40 lördagen den 13 juni. Samma dag som Dusica Perovic fyllde 29 år.
– Det går inte att beskriva hur det känns. Jag är fortfarande chockad och väntar bara på att hon ska komma tillbaka. Hon var inte ens fem år gammal och hon hade hela sitt liv framför sig. Hon skulle bara åka med sin pappa på en liten semester. Jag bara väntar på att de ska komma tillbaka.
Hon beskriver sin dotter som en glad person.

– Hon var en smart och glad flicka. Hon var ett väldigt bestämt barn och tyckte om att leka ute med sina kompisar. Hennes största idol var Elsa från Disneyfilmen Frost. Vi brukade kalla henne Elsa ibland.

Dejana Ristic, 20, är en vän till familjen. Hon beskriver hur glad och livlig Luna Mandic var.
– Det går inte att förstå att hon är borta. Hon var så fin, säger hon och beskriver hur Luna tyckte om att fika med henne och Dusica Perovic på deras balkong:
– Hon kom ut och satt med oss och drack O'boy. Då låtsades hon att det var kaffe, precis som det vi drack.

Utesluter trafikolycka

Polisen har ännu inte fått någon klarhet i vad som hände när bilen exploderade i fredags.
– Det har vi inte fått. Vi fortsätter med förhör och inre och yttre spaning och gör en fortsatt teknisk undersökning av bilen och försöker att hitta fram i analysdelen, men vi har inte kommit i mål, säger Robert Karlsson, chef för polisens utredningsenhet i region Väst.

De utesluter dock en trafikolycka.
– I stort sett kan man bortse från att det var något tekniskt fel på bilen som gör att man får explosionen. Det måste vara något tillfört av något slag, men vad som är tillfört eller hur vet vi inte i nuläget, säger Robert Karlsson.

Vill få klarhet

Dusica Perovic hoppas få veta vad det var som hände i fredags när bilen sprängdes.
– Nu hoppas jag bara att jag kan hjälpa polisen att ta reda på sanningen. Nu vill man bara veta vad det är som har hänt, säger hon.
Den 31 augusti skulle Luna fylla fem år. Hennes pappa Dejan blev 29 år gammal.
– Hans dotter var så kär i honom. Hon brukade säga så: "Mamma, jag är bara så kär i min pappa".

Comments