Bruker Eirik Jensen som rollemodell i gangsterfilm

Linn Skåber spiller en lettlivet prostituert i «Wendyeffekten», der en politimann likner til forveksling på Eirik Jensen-typen.

Morten Ramm og Christian Skolmen spiller to politietterforskere i et lukket kriminelt miljø lokalisert på Bøler i Oslo.

Bøllete og uortodoks

Førstebetjenten i Skolmens rolle framstår som en blanding mellom den korrupsjonssiktede politimannen Eirik Jensen og Otto Jespersen: Høylydt og uortodoks.

- Han er en slags rollemodell for meg, sier Christian Skolmen og utdyper:

- Regissør Ole Endresen og jeg snakket om at Kripos-skikkelsen Sylfest Dreyer skulle ha trekk fra Eirik Jensen. Dreyer er vel litt Eirik Jensen som type, men min rolle er mer søplete og tar loven i egne hender - er gud i sitt eget lille økosystem. Men husk at det er en komedie.

- Leste om Eirik Jensen

- Jeg hadde lest et par bøker der Kripos-etterforsker Eirik Jensen dukker opp. En av dem er «Blodig brorskap», om B-gjengen og Young Guns, der han dukker opp som sentral aktør. Det var før han ble fengslet og siktet for en sak jeg nesten ikke kan tro han har gjort, sier regissør Ole Endresen.

- Dreyer er en sheriff i jungelen på Oslo Øst. Han har opptrådt så lenge i gråsonen, så den sonen er blitt hvit for ham, sier Endresen som ikke feller noen dom over Eirik Jensen.

Knut Arild Hareide-type

- Jeg er bare fascinert over Eirik Jensen og den typen etterforsker, som må bytte biler og motorsykler flere ganger for å komme seg hjem til hemmelig adresse.

- Den andre etterforskeren er en litt sånn Knut Arild Hareide-type.
- Morten Ramm spiller en forsiktig type, Økokrim-etterforskeren Svenn Krøvel. Men han blir inspirert og påvirket av Sylfest, sier Endresen, som ikke kan røpe for mye.

Gangsterkomedie

Også Linn Skåber registrerer likheten mellom Dreyer og Jensen.

- Jeg ser den.

- Jeg kjenner ikke Eirik Jensen, men har lest biografien hans. Det er nok en del metoder innen den type politivirksomhet som vi ikke kjenner til, sier Skåber.

Brekkjern og parykk

- Det er en gangsterkomedie om et miljø som fins over alt, om hvitvasking av penger, gambling, gangstere - et samfunn som har sine egne regler og økonomi, sier Skåber.

Med lange øyevipper og et utvalg av parykker tar hun imot et variert klientell fra Oslos østkant, og er like god til å gå på høye hæler som å svinge brekkjernet.

- Jeg har gått på høye hæler siden jeg var 14 år, så det kan jeg. Jeg måtte legge meg til litt mer rumpevrikking og øke svaien i ryggen. Husk jeg har østkantgener, sier Skåber.

Skuespilleren har vokst opp på Oppsal, like ved Bøler, og kjenner godt til miljøet.

Comments