Bandidos er hele Norges dyrehelt

Katten Bandidos har, tross sitt tøffe navn, et skikkelig morsinstinkt. Han har tatt seg av over 50 fosterkatter.

Bandidos tar seg av de redde fosterkattene.
Bandidos tar seg av de redde fosterkattene. (Foto: )
 
På Ambjørnrød bor det en ekte dyrehelt. Han heter Bandidos og er en svart og hvit hannkatt på 14 år.
– Han er en liten mamma for alle de andre kattene. Han er skikkelig snill mot dem og tar seg av dem, sier matmor Aina Charlotte Johansen (28).
Hun har gjennom fem år tatt til seg over 50 fosterkatter. Noen blir værende noen dager, mens en katt ble værende hele seks måneder.
– De har mange forskjellige bakgrunner. Noen er redde. Den fosterkatten jeg har nå ble tatt fra eierne sine fordi de hadde altfor mange katter. De var kattesamlere, forteller Johansen.
 
Men når kattene kommer i hus blir de raskt tatt inn i Bandidos’ sin kjærlige pleie. De lett kjønnsforvirrede katten slikker de andre kattene rene og henter mus til dem blant annet.

– Han gjør kattene trygge. De er hos meg i en fase mellom Dyrebeskyttelsen og et hjelpesenter for katter, mens de venter på vaksinasjoner og slikt, forteller matmor.
I tillegg til Bandidos har Johansen en annen katt som heter Lucky. Han fikk navnet fordi han har lurt døden flere ganger. Han er midlertidig ikke alltid like begeistret for fosterkattene som Bandidos er.
 

Maske i ansiktet

– Men hvorfor fikk han navnet Bandidos?
– He he, pelsen hans i ansiktet ser ut som en maske. Da jeg fikk han kalte jeg han Banditt, fordi jeg ikke fikk lov å kalle han Bandidos av foreldrene mine. Når jeg flyttet for meg selv fikk han navnet Bandidos med en gang. Men det har ingenting å gjøre med MC-klubben altså, ler Johansen. 
Det er Agria Dyreforsikring som har kåret Bandidos til en av Norges 10 dyrehelter. Matmor Johansen fikk en premie på 5.000 kroner som hun har valgt å gi til Dyrebeskyttelsen i Fredrikstad.

Comments