Jensens eks-kollega: – Trodde saken ville bli henlagt

John Malden

TROR PÅ JENSEN: Eks-politimann John Malden sier han tror på Jensens forklaring, og advarer mot forhåndsdømming.
Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

Mandag ble det kjent at Spesialenheten har tiltalt den tidligere polititoppen Eirik Jensen for grov korrupsjon og medvirkning til grov narkotikaforbrytelse.

Ifølge den omfattende tiltalen skal Jensen ha hjulpet narkobaronen Gjermund Cappelen med å smugle rundt 14 tonn hasj i perioden 2004 til november 2013. For dette skal Jensen ha mottatt godtgjørelse for 2,1 millioner kroner, ifølge Spesialenheten.

John Malden har kjent mannen som nå er tiltalt i over 25 år, og har selv hatt ham som sjef i arbeidet mot organisert kriminalitet i Oslo-politiet. Eks-kollegaen har tidligere advart mot forhåndsdømming av Jensen, og gjentar sin oppfordring etter at tiltalen er tatt ut.
– Min første reaksjon er at jeg er forferdelig skuffet. Jeg trodde Spesialenheten ville legge dette til side, sier Malden.
Eirik Jensen
TILTALT: Mandag ble det klart at Eirik Jensen er tiltalt for grov korrupsjon og medvirkning til grov narkotikaforbrytelse.
Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix

– Kan være bedre med rettssak

Til tross for at han mener Jensen er uskyldig, tror Malden at det på én måte kan være positivt at saken nå skal behandles i retten.
– Det kan være bedre at han blir renvasket der, enn at det hadde blitt stilt spørsmål ved henleggelsen. Det er en forferdelig belastning han har vært gjennom, og det kommer til å prege ham resten av livet, sier Malden.

Den tidligere politimannen antyder at grunnen til at det nå er tatt ut tiltale, er prestisjen det har gått i saken fra Spesialenhetens side. Etter en ekstrabevilgning over statsbudsjettet i mai 2015, har den totale kostnaden av Jensen-etterforskningen kommet opp i over 20 milliober kroner.
– Når de har brukt så mye penger, har det gått prestisje i dette. Jeg trodde de ville løfte hver stein, og finne ut at det ikke var noe. Muligheten hans nå er at han blir renvasket i retten, og det tror jeg fortsatt han blir, sier Malden til NRK.
Advokat Arild Holden forteller at Eirik Jensen har fått forkynt tiltalen.
Malden sier til NRK at han tror på Jensen.
– Jeg tror Cappelen har vært en informant for Oslo politidistrikt, hvor Jensen har vært kildefører. Jeg vil ikke spekulere i hva hans motiver er for å gjøre det han gjør, men jeg tror uansett ikke det vil komme noe godt ut av dette, sier Malden.

Mangeårig kollega støtter Jensen
 

Comments