Varaordføreren hevder hun ikke har kjennskap til Turnouts tilknytning til Hells Angels

Fredag skrev an.no at medlemmer i Turnout er dømt for 70 straffbare handlinger. Varaordfører Linda Salemonsen (Fellelista) i Fauske kommune er gift med en av medlemmene i klubben. Søndag kveld leverte hun et leserbrev til an.no.
- Jeg håper enkeltmedlemmer i Turnout har lært av sinehandlinger, skriver hun i leserbrevet.
Nedenfor kan du lese hele leserbrevet.

Salemonsen er altså gift med et av medlemmene. Hun var vært sammen med ham i 20 år.  I forrige uke uttalte hun til AN at verken har hørt eller sett noe.

I leserbrevet hevder hun at uttalelsen gjaldt klubbens tilknytning til Hells Angels (HA).
– Det står jeg fortsatt for. Jeg kjenner ikke til noe som skulle tilsi dette, skriver hun i leserbrevet.
An.no har vært i kontakt med varaordføreren søndag kveld. Hun velger å svare på spørsmål per e-post.
- Du hevder du ikke har sett noe som tilsier tilknytning til Hells Angels. Turnout holdt sommerfest i 2011. Fikk du ikke med deg at det var Hells Angels fra hele landet der?
- Som jeg skrev i mitt leserinnlegg så har jeg liten kjennskap til Turnout mc som klubb.
- Deltok du på sommerfesten i 2011?
- Jeg var ikke på sommerfest der i 2011.  Da var jeg på ferie. Har ikke vært på noen organisert fest der heller. Så jeg vet ikke hvem som var der i 2011 eller på andre fester de må ha hatt.
- Har du deltatt på andre fester eller arrangement der HA har vært til stede?
- Har ikke vært på noen organisert fest der heller. Så jeg vet ikke hvem som var der i 2011 eller på andre fester de må ha hatt.

I forrige offentliggjorde politiet i Salten en plakat som viser support-klubbene til Hells Angels i Nord-Norge i 2016. Bildet av plakaten er tatt inne i klubbhuset til Turnout. Blant supportklubbene er også Turunout?
- Har du vært i klubbhuset til Turnout MC?  Har du eventuelt sett den plakaten med supportklubber til HA i nord?
- Ja, jeg feiret faktisk bursdagen min der for noen år tilbake, - da jeg trengte et lokale for det. I tillegg har jeg vært på et julebord som var et lukket lag. Men da så jeg ikke noen plakat som omhandler Hells Angels.

Hun skriver videre i selve leserbrevet at hun tar sterkt avstand fra det enkeltmedlemmer i klubben har begått av straffbarehandlinger.
– På lik linje er jeg opprørt av det. Jeg vil ikke ha kriminalitet i min kommune. Derfor håper jeg polititiet fortsetter jobben mot kriminalitet og får tatt dem som gjør umoralske handlinger, skriver hun.

Hun skriver videre at hun håper at klubben samarbeider med politiet i framtiden.
– Skal de ha en motorsykkelklubb for felles glede og opplevelser,  må de bygge en klubb som på sikt får et rykte de kan leve med.
---------------------------------------------------------
Her er hele leserbrevet til varaordfører Linda Salemonsen i Fauske kommune.
"- Jeg vil ikke ha kriminalitet i min kommune"
"Ser at Avisa Nordland stiller spørsmål om min taushet angående Turnout-saken. Bakgrunnen for dette var at jeg holdte kurs både onsdag, torsdag og fredag som jeg skrev i en sms til journalisten.
Så må jeg bare få legge til at i tillegg til jobben jeg har og som varaordfører, er jeg faktisk mor – og det er derfor ikke alltid like lett å være tilgjengelig på ettermiddagstid, ungene går først.
Jeg må – i likhet med andre mødre, prioritere foreldremøte og litt forsinket bursdagsfeiring for min sønn. Men det må være lov, selv om jeg er varaordfører, om det da ikke det står om liv og helse.
Jeg vil bare si en gang for alle: jeg støtter ingen kriminelle miljø eller kriminelle handlinger. Det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre!
I alle år har jeg jobbet for rettferdighet og for et godt samfunn. Og det vil jeg fortsette med. Det er et brennende engasjement jeg alltid har hatt. Vi skal alle følge norsk lov! Det være seg motorsykkelklubber, enkeltpersoner eller andre grupperinger i samfunnet.
En av grunnene til at jeg meldte meg inn i politikken var nettopp for der igjennom å kunne være med å skape et varmt, trygt og godt samfunn. Et samfunn som tar barn og unge på alvor. Jeg valgte et parti som jobber for de eldres rettigheter og for et godt fremtidens Fauske.
Jeg er overbevist at Felleslista fortsatt har som mål å ha gode relasjoner til politiet på Fauske og sammen med dem jobbe frem gode planer for å nå målet om et godt Fauskesamfunn, som tar vare på alle våre innbyggere. Samtidig vil jeg presisere at jeg overhodet ikke ønsker kriminelle miljøer velkommen til Fauske. Og på lik linje med Bodø kommune står vi samlet politisk rundt dette.
Når jeg i et intervju på onsdag sier at jeg ikke har sett eller hørt noe angående Turnout, gjaldt det tilknytningen som er nevnt opp mot Hells Angels. Det står jeg fortsatt for. Jeg kjenner ikke til noe som skulle tilsi dette.
Så er det i den siste tiden kommet frem i media at det er enkeltpersoner i klubben som har begått straffbare handlinger. På lik linje med alle andre, tar jeg sterk avstand fra slike handlinger. Og på lik linje med andre blir jeg opprørt av det. Jeg vil ikke ha kriminalitet i min kommune. Derfor håper jeg politiet fortsetter jobben mot kriminalitet og får tatt dem som gjør umoralske handlinger.
Jeg håper nå at enkeltmedlemmene har lært av sine handlinger og at Turnout samarbeider med politiet i fremtiden. Skal de ha en motorsykkelklubb for felles glede og opplevelser – må de bygge en klubb som på sikt får et rykte de og vi i Fauske kan leve med."

Comments