Aktor: Betew møtte Bandidos-topp 19 ganger mens han var løslatt

NOKAS-DØMT: Metkel Betew. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
         
                                                                    


Nokas-dømte Metkel Betew møtte tidligere Bandidos-leder Lars Harnes minst 19 ganger mens han var løslatt, ifølge statsadvokaten. Han vil ha Betew tilbake på forvaring.

Statsadvokat Tormod Haugnes mener Betew og Harnes planla å drepe Imran Saber — også kjent som «onkel Skrue» og «David Toskas finansminister».

I løpet av de 295 dagene fra Betew ble løslatt i 2014 til han igjen ble pågrepet i fjor, møtte han også flere andre Nokas-dømte, blant dem Kjell Alrich Schumann, ifølge statsadvokaten. Til sammen skal han ha møtt over 40 andre kriminelle.

-  Møtene er av forskjellig karakter. Enkelte ganger møtes fire stykker, andre ganger er det møter med én person på et spesielt sted, for eksempel at de går tur på en gravlund. Det er ikke tilfeldige møter på Karl Johan, sier Haugnes.

Løslatt fra forvaring

Da Betew hadde sonet minstetiden på ti år av forvaringsdommen etter Nokas-ranet, besluttet Høyesterett at han kunne løslates mot en rekke vilkår. Blant annet skulle Betew ikke møte andre Nokas-dømte, andre som er dømt for alvorlig kriminalitet, eller deres familier.

- Det vilkåret har han etter vårt syn brutt ganske ettertrykkelig, sier Haugnes til NTB.
Betew, som aldri har erkjent straffskyld for sin deltakelse i Nokas-ranet, sier det stemmer at han møtte tidligere straffedømte etter løslatelsen.

- Men jeg syns ikke det er nok til å gjeninnsette meg, sa Betew da saken mot ham startet i Oslo tingrett mandag.

- Vanskelig å få nye venner

Han sa videre at det var vanskelig å få nye venner etter at han ble løslatt, og at han derfor tok opp kontakten med tidligere bekjente. Mange av dem er tidligere straffedømt.

Betew sier han etter diskusjon med Friomsorgen ble med på oppfølgingsprogrammer for tidligere straffedømte, selv om det kunne innebære et brudd på vilkåret. Samtidig var det mange gamle venner som ville møte ham.

- Det ble et dilemma for meg. Når jeg fikk lov til å delta på disse programmene, hvorfor kunne jeg ikke møte tidligere kompiser som har støttet meg og sendt meg brev under soningen? sa Betew i retten.

Han sier kontakten startet omtrent en måned etter at han ble løslatt. Statsadvokaten mener møtene gjør at Betew må fortsette soningen av forvaringsdommen etter Nokas-ranet.

- Jeg trivdes godt på skolen og med studiene, men det er ikke så lett å få nye venner når du har sittet lenge inne. Jeg ville høre hvordan det gikk med tidligere straffedømte som nå har fått seg jobb, sa han.

- Brutt vilkår

Statsadvokaten mener også at Betew har brutt vilkåret om ikke å begå ny kriminalitet, ved å ha planlagt et drap, planlagt et nytt ran og bidratt til narkotikasmugling. Den delen av tiltalen har han likevel frafalt.

- Dette er utelukkende fordi de nye lovbruddene skal opp for retten senere. Vi trenger ikke dobbeltforfølging av de forholdene, forklarer han til NTB.

Han mener det er nok å overbevise retten om at løslatelsesvilkåret om ikke å møte andre kriminelle er brutt, for å sette Betew tilbake på soning av Nokas-dommen.

Forvaring

Forvaring er en særreaksjon som kan brukes når det er stor fare for gjentakelsesfare eller når det er nødvendig for å beskytte samfunnet. Det Oslo tingrett må ta stilling til, er om Betews møter med andre tidligere straffedømte er nok til å sette ham tilbake på forvaring.

- Det er ikke min mening å bagatellisere det bruddet, men jeg spør meg om det er godt nok grunnlag for gjeninnsettelse til flere år i fengsel, sier Betews forsvarer, advokat Marius Dietrichson, til NTB.

Comments