Därför försvarar de gängmedlemmarna


De har försvarat mördare och grovt kriminella. Dessutom har de har ytterligare en sak gemensam - när medlemmar i de kriminella gängen misstänks för brott är det dessa som begärs som försvarare. Och utan att tveka ställer de upp. – Alla som är misstänkta för brott har rätt till bästa försvaret de kan få, säger advokat Hans Palm.

Alla som misstänks för brott har rätt till en försvarare. Du kan antingen begära en specifik advokat själv, eller så utser domstolen en.

Göteborgs-Posten har undersökt vilka advokater som medlemmar i de kriminella gängen, såsom Bandidos och Hells Angels, men även Original Gangsters och Brödraskapet Wolfpack, begär när de behöver rättslig hjälp.

Det är en lång rad namn som är återkommande. En av de kanske mest kända gangsteradvokaterna är Anders Lindstrand.

Han har bland annat försvarat en medlem i det kriminella gänget Red & White crew, supportorganisation till Hells Angels, när denne ställdes inför rätta för mordet på en polsk gästarbetare. Gästarbetarne misshandlades grovt med slag och yxhugg innan de hällde bensin på mannen för att sedan tända på.

Dessutom har Anders Lindstrand hyllats av nättidningen Payback, en organisation som strider för bikers rättigheter. År 2012 skrev de på sin hemsida att Lindstrand "verkar i Paybacks anda och står upp för bikers rättigheter och tar klar och tydlig ställning för bikerkulturen och emot polisens arbetsmetoder och resurser. Mycket bra arbetat!". Anders Lindstrand står även med namn och nummer under rubriken "Juridiska ärenden" på Paybacks hemsida.

GP har varit i kontakt med Anders Lindstrand som inte vill kommentera.

"Ingen kriminell organisation"

En annan som ofta företräder Hells Angels och deras medlemmar i domstol är advokat Ismo Salmi, även han är ansluten till Payback. Mest känd är han som Hells Angels advokat i den uppmärksammade, och utdragna, konflikten mellan mc-gänget och Karlstad kommun om gängets klubblokal.
Enligt honom är Hells Angels inte en kriminell organisation.
– Det finns ingen tillstymmelse till att organisationen begår brott, säger Ismo Salmi.
– Min syn är väldigt enkel. Intill dess att polisen har bevis på att de är kriminella så är de för mig inte kriminella.
Han betonar att enskilda medlemmar begår brott, ja, men organisationen är inte kriminell. Detta trots att polisen utgår från EU:s definition för vad som räknas som ett kriminellt gäng när de säger att de faktiskt är det.
Han har en annan beskrivning av HA.
– Det är en sluten förening av motorcykelentusiaster som värnar hojkulturen.

Företräder inte kriminella organisationer

Han är den enda av advokaterna som GP pratat med som säger att han ser ett problem med att försvara en kriminell organisation.
– Visa mig att det finns misstankar på att det är en kriminell organisation, då måste jag fundera på om jag kan företräda dem för jag kan inte företräda kriminella organisationer, det går inte, säger Ismo Salmi.
Att han är advokat och ansluten till Payback ser han inga problem med. Istället konstaterar han att det finns advokater som är medlemmar i andra organisationer, exempelvis Lion och Amnesty.
– Jag jobbar inte för HA, jag är inte styrd av HA på något sätt och Payback är definitivt inte styrt av HA.
Ismo Salmi är den enda som GP pratat med som påverkats av sin roll som HA-advokat. Aldrig i sin yrkesroll och i kontakter med rättsväsendet, men som privatperson blir han ofta stoppad vid en hel del trafikkontroller.

Gör inga värderingar

I GP:s kartläggning har det även framgått att det finns advokater som inte är knutna till ett och samma gäng.
En av dessa är Hans Gaestadius som haft klienter i både Hells Angels, Bandidos och Asir, exempelvis.
– Jag har ingen sådan verksamhetsinriktning mot någon speciell gruppering och det visar sig också för jag har företrätt olika gäng som kan ha motstridiga intressen, berättar han och säger själv att det visar att han är neutral som försvarare.
Hans Gaestadius har bara begärda uppdrag och just dessa, med gängkriminella klienter, utgör bara en liten del.
– Det är kanske tio procent av min totala verksamhet så det är väldigt liten del, säger han.
Dessutom har han ställt sig på den andra sidan - offrets - under rättegången mot den man som misstänks ha mördat Alexandra Mezher på ett HVB-hem. Här representerar han som målsägarbiträde Alexandras familj.
Till skillnad från andra mål han är inblandad i är dessa mål med gängmedlemmar ofta omskrivna av olika anledningar.
Gaestadius tvekar aldrig på att acceptera dessa uppdrag.
– Det är inte min uppgift att göra sådana värderingar det får andra stå för. Om en klient begär mig så beror det på att den personen önskar mig som försvarare, handlingen som sådan och gärningen är ointressant i det läget, det handlar om personer. Jag lägger inga värderingar åt vare sig det ena eller det andra hållet.

Allas rätt till ett bra försvar

Han jämför sitt yrkesval med sin brors, en kirurg.
– Om det kommer in en med väst kan han ju inte säga "honom behandlar vi inte".
Varför tror du att de begär dig?
- Jag är som sagt begärd av olika sidor så det gör, att jag säkerligen, eller jag måste uppfattas som neutral för samtliga. Jag gör inga sådana värderingar det är personen som har begärt mig, säger Hans Gaestadius och fortsätter.
– Det är för att man uppträder ibland i lite uppmärksammade fall, det är väl det och man visar engagemang och det är väl det som utmärker en advokat som man vill ha antar jag.
Gaestadius inställning till jobbet som försvarsadvokat är att alla har rätt till ett bra försvar.
– Det är givet. Det är ett fundament i rättsamhället. Om en försvarare skulle börja schackla och välja bort vissa typer eller vissa saker då blir det, tycker jag, lite snett. Då är man inte neutral då är man inte en riktig försvarsadvokat tycker jag.
De gånger Gaestadius själv valt bort att ta sig an en klient har det handlat om vilken typ av brott denne misstänks ha begått.
– Jag tycker att det är ganska jobbigt att sitta och förhöra vissa personer som har varit utsatta för olika saker, då tänker jag på sedlighetsmål, sexualbrottsmål.

"Gjort ett bra jobb"

Försvarsadvokaten Hans Palm är en annan som företrätt representanter från olika gäng, såväl Bandidos och Hells Angels.
– Den stora merparten är inte återkommande återfallsförbrytare på det sättet. Det kan vara att de sett mig vid en rättegång och gillar vad de ser eller att de har en kompis som har haft mig som försvarare och att de tycker att jag har gjort ett bra jobb, jag hoppas att det finns sådana anledningar som ligger bakom det, berättar Hans Palm.
Inte heller han gör någon skillnad mellan dessa klienter jämfört med dem som står utanför ett kriminellt gäng och som inte begår brott i ett mc-gängs namn.
– Det finns ingen skillnad där jämfört med något annat mål, säger han.
Liksom Gaestadius anser Palm att alla har rätt till ett bra försvar.
– Självklar, säger han och utvecklar.
– Alla som är misstänkta för brott har rätt till bästa försvaret de kan få, oavsett bakgrund eller vem de är, vad de har gjort eller är misstänkta för.
LÄS OCKSÅ: Här är advokaterna som försvarar gängmedlemarna

Comments