Stopper i Bandidos efter 20 år


At den 46-årige Liller, alias Paul Bjørn Andersen, forlader Bandidos præcist 20 år efter, at han blev fuldgyldigt medlem af rockerorganisationen og landskendt under Store Nordiske Rockerkrig, er et tilfælde, siger han.


Ikke desto mindre er lædervesten med mexicaneren for alvor lagt på hylden i går, efter at Liller for en måneds tid siden meddelte sine 'brødre', at han ville forlade Bandidos.


Efter flere rygter om hans afgang i miljøet har Liller valgt selv at bekræfte sin udmeldelse overfor Ekstra Bladet.


Motivet for at melde åbent ud er, at han vil mane eventuelle spekulationer i jorden om hans afgang, der ifølge Liller er sket i fred og fordragelighed.
- Det har været et langt og lykkeligt ægteskab. Jeg har oplevet både ondt og godt, og jeg har selv meldt mig ud af Bandidos.
- Hvad har du oplevet af ondt?
- Jeg har jo haft mistet gode brødre, siger Liller og nævner Bandidos-rockeren Uffe Larsen, der var det første dødsoffer for den blodige krig mellem HA og Bandidos i 1996-97, hvor Liller siden selv fik en hovedrolle.
Sådan kendte offentligheden Liller, da han i 1996 blev efterlyst af politiet med dette foto efter et kynisk og voldsomt angreb med håndgranater. Foto: Politiet  
Sådan kendte offentligheden Liller, da han i 1996 blev efterlyst af politiet med dette foto efter et kynisk og voldsomt angreb med håndgranater. Foto: Politiet


- Hvorfor forlade et lykkeligt ægteskab?
- Nogen gange kan man vokse fra hinanden. Jeg er flyttet på landet. Jeg fik en blodprop for et par år siden, og nu vil jeg gerne have fred og ro, siger Liller, der havde titel af vida i Bandidos, som betyder æresmedlem.
- Har Bandidos opstillet betingelser for din udmeldelse?
- Det må du spørge dem om. De ville gerne have, at jeg blev, lyder svaret fra eks-Bandidos'en, der er tatoveret på arme, hals og også i baghovedet, men som nu vil have fjernet nogle af dem.
- Er du færdig med at sidde i spjældet?
- Jeg har en dom hængende over hovedet, svarer Liller.
Liller blev ved retten i Næstved sidste år dømt til otte års fængsel i en sag om køb af amfetamin.


Dommen er anket til landsretten med påstand om frifindelse. Liller var ikke varetægtsfængslet op til sagen, og han er på fri fod til ankesagen kører til efteråret.
- Er du færdig med kriminalitet?
- Træder folk mig over tæerne, træder jeg dem over tæerne. Min personlighed har jo ikke forandret sig. Temperamentet kan løbe af mig, men min plan er bare at være her og hygge mig, siger han.
***

Angreb med håndgranater

HA-medlemmet, kendt som Bremse, havde skudsikker vest på, da han blev angrebet med håndgranater. Det reddede formentlig hans liv. Foto: Johnny Frederiksen. 
 HA-medlemmet, kendt som Bremse, havde skudsikker vest på, da han blev angrebet med håndgranater. Det reddede formentlig hans liv. Foto: Johnny Frederiksen.

Den 7. maj 1996 var Hells Angels-medllemmet Brian Jacobsen, kaldet Bremse, iført skudsikker vest i gang med at bygge et plankeværk om sit hus i Brønshøj med en ven, da en bil kom farende over vejen.
- Jeg vidste, at det var en håndgranat, da jeg hørte et klik. Jeg kender den uhyggelige lyd fra min tid i militæret, lød det i den efterfølgende retssag fra HA’erens kammerat.
- Efter klikket kom granaten farende gennem luften og eksploderede, før den næste kom, fortalte han videre.


HA-rockeren Bremse blev hårdt såret, og det ene ben så lemlæstet, at det måtte sættes af under knæet. Kort efter angrebet efterlyste Københavns Politi offentligt den på det tidspunkt 27-årige rocker Liller.


I fem måneder jagtede politiet Liller, ligesom der i pressen og underverdenen huserede forlydender om, at dødsfjender fra Hells Angels gjorde det samme. I oktober blev Liller anholdt. Han blev ved Østre Landsret året efter dømt til 11 års fængsel for drabsforsøg på HA'eren.
- Hvordan har du det med at have lemlæstet et andet menneske for livet?
- Vi blev klogere, og jeg har betalt prisen. Dengang man stod i det, var det noget andet, det var ikke personligt mod ham. Jeg har mødt ham siden. Når man sidder nu og tænker, hvad vi lavede ... men det var dengang.

Efter fem måneder under jorden blev Liller anholdt for håndgranat-attentatet. Han siger, at han har stor respekt for politiets  efterforskningsleder i sagen. Foto: Johnny Frederiksen. 
 Efter fem måneder under jorden blev Liller anholdt for håndgranat-attentatet. Han siger, at han har stor respekt for politiets efterforskningsleder i sagen. Foto: Johnny Frederiksen.  
 
***

Angrebet med raket

Mens Liller sad varetægtsfængslet i Køge Arrest  for håndgranat-attentatet fik han smagt hævnens bitre medicin.


Klokken fire en søndag morgen i februar 1997 sprang en mand ud af en bil i mørket nær arresten. Han tog sigte og affyrede en panserværnsgranat fra en afstand af 30 meter direkte ind i et cellevindue på 1. sal. I cellen lå Liller og sov.
- Der kom et kæmpe brag. Så sad der sådan en hundelort (granaten, red.) fast i klædeskabet og hvæsede, jeg havde splinter i hele kroppen, og det brændte i hovedbunden. Der var støv over alt, og ild i håret. Jeg var jo låst inde i cellen, men trykkede på knappen, og så blev jeg bragt til hospitalet, siger han.


Attentatet blev aldrig opklaret. Liller siger, at der stadig er små splinter i hans krop, der ind i mellem kommer ud som en bums.
***

Med i ny klub

Præsidenten i Outsiders, Tommy Lundsgaard, kaldet Bokser-Tommy eller Tommy Motor-mund (tv) ved siden af Liller understreger, at Outsiders har et godt forhold til Bandidos og HA. Han er selv gammel HA'er. Foto: Klavs Bo Kristensen.  
 Præsidenten i Outsiders, Tommy Lundsgaard, kaldet Bokser-Tommy eller Tommy Motor-mund (tv) ved siden af Liller understreger, at Outsiders har et godt forhold til Bandidos og HA. Han er selv gammel HA'er. Foto: Klavs Bo Kristensen.  

Efter mange år i rockermiljøet har Liller ikke tabt lysten til at iklæde sig rygmærker.
Han har søgt ind hos Outsiders MC, der holder til på en gård udenfor Køge og som huser blandt andre flere frafaldne helvedesengle og gamle medlemmer af Bandidos.


I Outsiders er præsidenten et tidligere Hells Angels-medlem, der – ligesom Liller – tidligere er dømt for drabsforsøg. Tommy Lundsgaard siger, at han er glad for at få Liller med i Outsiders.
- Vi har engang stået på hver side af kridtstregerne, siger han med adresse til rockerkrigen.


Tommy siger, at han under rockerkrigen, mens Liller var efterlyst for håndgranat-attentatet, klippede billeder ud fra avisen af Liller i håb om at finde ham.
- Og det var ikke for at spille kort med ham.


Tommy Lundsgaard understreger, at det er lang tid siden, at der blev sluttet fred mellem de to grupper, og at Outsiders er på god fod med begge organisationer. De tager ikke folk ind, som er kommet i 'bad standing' i andre klubber.


Flere fra Outsiders rundt om klub-præsidenten og Liller. Foto: Klavs Bo Kristensen  
 Flere fra Outsiders rundt om klub-præsidenten og Liller. Foto: Klavs Bo Kristensen

***

Politiet kender Outsiders MC

Outsiders i Køge hører til i kredsen for Midt- og Vestsjællands Politi. Her vil vicepolitiinspektør Jacob Olsen ikke kommentere, at eks-Bandidoen Liller er søgt til Outsider's.

Politiet kender til Outsiders MC, men det er ikke en klub, der indgår i politiets nationale overvågning.
Vicepolitiinspektør Lisbeth Jessen, Rigspolitiets NEC, som på landsplan holder øje med rockere og bander, forklarer helt overordnet:
- Der findes en lang række klubber og grupper, som er helt lovlige. Vi interesserer os kun for dem, hvis der udgår kriminalitet, eller de er en del af et konfliktbillede. Så er det klart, at noget kan ændre sig, og at vi må tage det op til revision.


I foråret sagde Lisbeth Jessen om Outsiders MC:
- Uden at jeg vil kommentere på enkeltpersoner, er det da rigtigt, at der i visse tilfælde er nogle navnesammenfald med folk, vi tidligere har kendt fra HA eller Bandidos og støtteklubber. Men det er ikke noget, der har ført til, at de har et fokus hos os.
- Vi har ført set, at medlemmer, når de bliver ældre, enten får en mere tilbagetrukket rolle eller helt trækker sig og skifter til noget andet, hvor der måske er 'andre dyder' på dagsordenen. 

Comments