Jønke: Jeg blev udsat for et kup

 I oktober blev rockeren Jørn ’Jønke’ Nielsen smidt ud af Hells Angels, den klub, han selv var med til at stifte i Danmark i 1980. For første gang siden udsmidningen fortæller han nu sin version af sagen til Avisen.dk.

Det mangeårige medlem og talsmand for Hells Angels blev smidt ud af klubben for nylig. Her er hans refleksioner og tanker på denne eksklusion. 60-årige Jørn Jønke Nielsen bor i dag på en hemmelig adresse i Nordsjælland.

- Jeg tror, at alle andre var i større chok over, at jeg blev smidt ud, end jeg selv var. Jeg har de senere år trukket mig fra de fleste aktiviteter i klubben, jeg passede egentlig bare mig selv. Det har nok haft en betydning, at jeg ikke længere var så meget til stede i klubben. Det lykkedes en mindre gruppe at snigløbe mig. Og jeg blev smidt ud på en måde, der mest af alt mindede om et kup, fortæller Jønke, da Avisen.dk møder ham på en privat adresse i Nordsjælland. Han virker afklaret og rolig.

- De første par dage efter udsmidningen, var jeg da chokeret over at det kunne ske. Jeg havde det, som var jeg blevet forladt af en kæreste. Ondt i maven, og appetitten var væk. Jeg kunne ikke tro, at mine gamle venner ville banke en kniv i ryggen på mig, og at mine nærmeste ikke gjorde mere for at stoppe det. Men jeg har det godt i dag. Det var nok det spark bagi, jeg havde brug for. Hells Angels i Danmark var ikke længere den klub, jeg var med til at grundlægge fyrre år tidligere. 

- Har du en forklaring på, hvorfor du og to andre brødre blev smidt ud af klubben?

- Det er svært at sige, hvad den officielle årsag var, for vi fik ikke selv en klar begrundelse. Vi har ikke taget af kassen eller løbet med en andens kæreste. Det tætteste jeg kan komme på den rigtige årsag er, at jeg var i gang med at undersøge nogle sager for klubben, og det faldt tydeligvis ikke i god jord hos nogle. Man må sige, at jeg blev stoppet med hård hånd. De to yngre medlemmer, som støttede mig, røg også ud.

En ung Jønke med nogle rockervenner
Jørn Jønke Nielsen har været talsmand og en identifikation på Hells Angels igennem 40 år. Foto: Scanpix

Da Jønke blev smidt ud af klubben, var han medlem af afdelingen i Kastrup.

- Bliver du aldrig medlem af Hells Angels igen?

- Det har jeg svært ved at forestille mig, efter det som er sket. Tilliden er væk. De brødre, som mente, det var forkert, at jeg blev suspenderet, rejste sig ikke op...

- Så kommer vi heller ikke til at se dig som medlem af Bandidos…?

- Nej. Jeg har aldrig brudt mig om tidligere medlemmer af det ene og det andet, som skøjter rundt mellem klubberne. Skiftende loyalitet er noget af det værste, jeg ved. Lidt ligesom politikerne der skifter parti – så hellere løsgængere. Jeg er blevet inviteret med af flere af de andre storklubber herhjemme, og det er da pænt af dem, men nej tak. Jeg var HA’er med liv og sjæl. Jeg synes fortsat, Hells Angels er den bedste motorcykelklub i verden, men det er ikke længere den bedste klub i Danmark.

Ikke utryg

Ofte er bad-standing - det der i dag kaldes for Out - lig med at man er fredløs. At man skal se sig over skulderen og passe ekstra godt på sig selv, men det er faktisk de færreste der kommer på kant med deres gamle klub. Jønke kan dog være en af dem.

- Føler du dig utryg? 

- Nej, og jeg tror da heller ikke at klubben er utryg ved mig, smiler Jønke.

- Husk på, at jeg siden jeg var helt ung har været på vagt i forhold til mine omgivelser. Klar til hvad som helst, det har ikke ændret sig. Medmindre folk kender mig, ved ingen hvor jeg bor, sådan var det, mens jeg var i klubben, og sådan er det i dag.

- Nu er jeg så i Out - og Out kan altså bare være Out. Jeg har ikke været et svin, jeg er ikke løbet med kassen og har ikke stukket nogen. Ok, jeg finder mig ikke i noget, og jeg taler ikke med klubben. Jeg har givet alt, hvad jeg havde i mig for klubben i mere end 40 år. De mennesker der står bag har jeg ingen respekt for, og at de troede, at de og deres såkaldte fællesskab skulle have noget at have sagt i forhold til min person i mine sidste år, er mig en gåde...

Rockere er som mafiaen

Tidligere politiinspektør fra Rigspolitiet, Michael Ask, som i dag er direktør for Anti Doping Danmark, fortæller sit syn på rockermiljøet i Danmark.

- Hvad betyder det for Hells Angels, at de har smidt deres mest kendte medlem, Jørn Jønke Nielsen ud af klubben?

- Jeg vil ikke kommentere på ham eller andre enkeltpersoner, men jeg kan sige, at hele det her billede af, at de er et sammentømret broderskab, som står skulder ved skulder. Det krakelerer. Vi har hørt medlemmerne skændtes, så det bragede på aflytningerne, og de sloges om penge og snød hinanden. Der er bestemt ikke noget glamourøst over at være rocker, siger den tidligere politiinspektør og leder af Nationalt Efterforskningscenter. Han har fulgt rockermiljøet tæt i mange år.

- Tiden er løbet ud for rockerklubberne. Deres position er slet ikke den samme, som tidligere. Tiltrækningskraften er væk, der findes også så mange andre fællesskaber, som man kan gå til, hvis man er en påvirkelig, ung mand. Hells Angels er i min optik blevet en gammelmandsklub. Se bare på dem, der er med. Viljen og evnen til at kæmpe mod de nye grupperinger, den er der heller ikke.

- Rockergrupperne Hells Angels og Bandidos har altid organiseret sig efter mafiametoder. Grundideen er den samme: Et tæt formaliseret netværk, hvor det handler om at beskytte hinanden. En fælles forståelse af, at det vi tjener vores pengene på, er ulovligt.

En samling HA'ere
Rockere har været en fast bestandel af det kriminelle miljø i over 40 år. Foto: Scanpix

- Det har kostet vores samfund betydelige ressourcer igennem årene. Det er dyrt og kompliceret at lave fremadrettet efterforskning mod den slags kriminalitet.

- Da den store nordiske rockerkrig kom til Danmark i 1996 lærte rockerne nok, at det var skadeligt for deres kriminelle aktiviteter, at de lå i krig med hinanden. De lærte, populært sagt, af deres fejl.

- Siden da blev de bedre til at finde kriminelle markeder, der går lettere under radaren. Det har f.eks. været bedrageri med moms og leasing og den slags, som også gør, at deres sorte penge bliver vasket hvide...

- Kan man få et liv efter HA?

- Ja det kan man godt, ofte i takt med, at man bliver ældre og klogere. Jeg har set flere eksempler på eks-rockere, som er kommet videre uanset om de har forladt klubben frivilligt eller er blevet smidt ud.

En blond pige sidder med en skægget mand omkring et rundt bord
Stine Bolther har som eneste journalist fået Jønkes syn på udsmidningen fra HA. Hans liv i rockergruppen, i fængslet og hans familieforhold og liv i dag, som bliver publiceret i morgen lørdag på Avisen.dk Foto: Privat


Danmark - ADK.


Like and follow us on Facebook

https://www.facebook.com/MC-Gjengkriminalitet-105041301598399

Comments