Hells Angels-man sköt vilt omkring sig vid Ica-butik


En man i 50-årsåldern – tillhörande Hells Angels
– har åtalats för mordförsök, grovt olaga hot, grovt vapenbrott och misshandel efter en till synes helt oprovocerad skjutning mot två män i Landvetter centrum.

En av dem träffades i handen och i bröstkorgen:

– Efter händelsen så kan jag inte sova och jag är rädd för att gå hem. Jag vet inte vad jag ska göra, säger han.

Två nära bekanta har bestämt sig för att ta en promenad sent på natten den 8 oktober förra året. I närheten av en Ica-butik lägger de märke till en man som går i närheten av dem, framgår i förhör. Snart ropar mannen ”gå, gå, gå” och tar fram ett vapen – ett avsågat hagelgevär – som varit gömt innanför hans jacka, och knuffar dem mot ett mörkt hörn bakom Ica-butiken. 


Ett stort tumult utbryter, där de två männen försöker hålla fast mannen, och vapnet, på marken. Men då kommer det första skottet – som följs av flera till. 

– Det var när jag höll i hans ena ben som han sköt mig, jag tror att han menade att skjuta mig, säger en av männen i förhör. Det tar ett tag för honom att känna att han faktiskt har träffats – förvisso ytligt – av en kula i bröstkorgen och i handen.

– Jag kände skottet inne i mig och trodde att jag skulle dö, jag kunde inte andas.

 

Skjutningen inträffade på kvällen vid en Ica-butik i Landvetter. Offren vittnar om att den misstänkte velat få dem till en mörkare plats, där de inte skulle synas.
Foto: POLISEN
Skotthål i fasaden i Landvetter centrum.
Foto: POLISEN

Misstänkt ska ha ropat ”svartskalle”

Han berättar hur han skriker efter polis, och hur mannen skrattar som svar. 

– Och sen sa han sharmouta som betyder hora på arabiska. Jag tror att han kanske försökte få oss tro att han kunde arabiska men det kunde han inte, fortsätter offret.


Det blir slagsmål, offret som träffades av skottet berättar att han slår tills han känner sig yr. Vid ungefär samma tillfälle kommer två väktare och kan handfängsla mannen, tills polis anländer och tar över.


Flera som befinner sig på platsen vittnar sedan i utredningen om hur den handfängslade mannen ropar ”svartskalle”, att han ska ha spottat mot en av männen, och att han i transporten till personintaget sagt saker som ”hora” och ”nysvenskar”. 


Det visar sig snart att mannen är en fullvärdig medlem i Hells Angels. 

– Jag använder min rätt att vara tyst, jag är här för att lyssna faktiskt, säger han i början av sitt första förhör. Han säger sedan ”Jag lyssnar” 88 gånger, som svar på förhörsledarens frågor.


Något motiv har således inte framgått. Däremot har Rättsmedicinalverket konstaterat att den misstänkte gärningsmannen haft kokain, bensodiazepiner och ungefär 1,1 promille alkohol i blodet vid tillfället.


”Kan inte lämna hemmet”

De två offren är däremot mer utvecklande. En av dem frågar i ett förhör om han får börja med att berätta en sak.

– Ärligt talat så efter det som har hänt så kan inte jag eller mina barn lämna hemmet, även barnen upplever rädsla. Jag behöver bara hjälp av hyresvärden för att kunna ändra min adress, det viktigaste för mig är min fru och mina barn.


Ingen av de två männen kan för sitt liv förstå varför den misstänkte har angripit just dem. De berättar att han inte frågat efter pengar eller någonting annat, och det finns ingenting i utredningen som tyder på att offren exempelvis är medlemmar i något gäng eller haft något samröre med mannen innan.


Mannen som träffades av ett av skotten vädjar till polisen att ta ett hårdare grepp om de kriminella.

– Jag önskar och jag vill att ni hanterar dessa kriminella, jag känner mig inte trygg.


Jag önskar att jag får tillbaka tio procent av den tryggheten jag kände innan. Om jag går på gatan så tittar jag höger och vänster och tänker att vem som helst kan döda mig, berättar han drygt tre veckor efter skjutningen.


Den misstänkte har nu åtalats för mordförsök, grovt olaga hot, grovt vapenbrott och misshandel.


Sweden - Exp.




Comments